Konfrontacje: Fiat Multipla 1.9 JTD Active/Opel Zafira 2.0 DTi Club/VW Touran1.9 TDI Basis

Minivan, zwłaszcza mieszczący 6-7 osób, to auto dla rodziny. Producenci takich samochodów kuszą klientów, wprowadzając coraz to nowe możliwości aranżacji wnętrza. Sprawdziliśmy, jak nowy Touran wypada na tle konkurentów - Multipli i odświeżonej niedawno Zafiry.

Volkswagen długo się namyślał, nim podjął decyzję o produkcji minivana. Czy chociaż należycie wykorzystał ten czas? Porównaliśmy nowe auto - Tourana - z odnowioną i cieszącą się sporym powodzeniem Zafirą oraz Multiplą, która nie odniosła sukcesu mimo wielu niezaprzeczalnych zalet. Trzy testowane auta łączy szczególna cecha - są europejskimi minivanami w rozmiarze XL, bardziej uniwersalnymi niż ich francuscy konkurenci - Renault Scenic (przynajmniej w odchodzącej już wersji, nowa generacja będzie bowiem oferowana w dwu odmianach, mniejszej i 7-osobowej) oraz Citroen Xsara Picasso.

Styl

Ryzykowna ekstrawagancja

Przed pięciu laty Multipla szokowała wyglądem i do dziś budzi kontrowersje. Futurystyczny wygląd (postawionych na sobie baniek, z których dolna uległa mocnemu spłaszczeniu, reflektory umieszczone tuż pod krawędzią przedniej szyby, wypukłe tylne światła w kształcie serc, dach wyglądający, jakby przespał się na nim King Kong) ciągle przerasta możliwości akceptacji przez klientów. Dlatego przygotowywane na przyszły rok zmiany mają uczynić z tego auta jeszcze jednego Fiata - żadnego wydzielonego pasa pod szybą, tradycyjnie opadająca maska i reflektory jak z powiększonego Gingo. Tylko dach pozostanie wklęsły.

Na tle Multipli każdy inny minivan wygląda tradycyjnie. Odnowioną na początku roku Zafirę rozpoznasz przede wszystkim po nowych reflektorach z przezroczystego szkła i szerszym, chromowanym wlocie powietrza. Zmiany stylistyczne są bardzo delikatne, a na zupełnie nowy model trzeba będzie poczekać do 2005 roku.

Ciekawie zapowiada się rywalizacja Opla z Volkswagenem. Gdy popatrzysz na oba auta, możesz odnieść wrażenie, że ktoś od kogoś ściągał. Pokrywy silników są podobnie przetłoczone i różnią się tylko tym, że w Zafirze maska sięga aż do zderzaka, zawierając też wlot powietrza, zaś w Touranie po otwarciu pokrywy silnika kratka pozostaje między reflektorami. Podobne są linie nadwozia, typowe dla aut MPV. Nawet układ bocznych okienek jest identyczny (z trójkątnymi szybkami w narożnikach przy przednich słupkach). Zafira nawiązuje do innych modeli Opla kształtem i chromowaniem wlotu powietrza. Jaki będzie designerski związek volkswagenowskiego minivana z Golfem V, na bazie którego przecież został skonstruowany, jeszcze nie wiadomo.

Stonowana stylizacja Opla Zafiry sprawdziła się - auto odniosło sukces na rynku. Zupełnie inaczej stało się z nowatorskim Fiatem Multiplą. Volkswagen wyciągnął z tego wnioski, tworząc samochód o tradycyjnym wyglądzie.

Koszty i wyposażenie

Najdroższy Touran

Najmniej trzeba zapłacić za Fiata - Multipla w wersji Active kosztuje 71 900 zł. Włoski minivan jest nieźle wyposażony. Seryjnie montuje się w nim dwie poduszki powietrzne, ABS, ręczną klimatyzację, elektrycznie sterowane przednie szyby i radioodtwarzacz. Dopłacić musisz za boczne poduszki, światła przeciwmgielne i lakier metaliczny. Jeśli dołożysz 3 tys. zł, możesz kupić wersję Dynamic z radioodtwarzaczem CD i półautomatyczną klimatyzacją, światłami przeciwmgielnymi oraz praktycznymi dodatkami - jak kieszenie w oparciach przednich foteli, szuflada pod miejscem pasażera, możliwość przesuwania środkowego tylnego fotela czy pilot do centralnego zamka. Multiplę oprócz testowanej wersji 1.9 JTD oferuje się tylko z jednym silnikiem - benzynowym o mocy 103 KM (63 900 zł).

Zafira jest o wiele droższa. Wersja Club kosztuje 79 850 zł, a do tego ma wyposażenie seryjne uboższe niż Multipla. Dwie poduszki i radioodtwarzacz należą do wyposażenia standardowego, a za resztę - np. boczne poduszki, kurtyny, klimatyzację, elektrycznie sterowane przednie szyby i metaliczny lakier - trzeba dopłacić. Nad włoskim autem góruje jedynie standardowo montowanym systemem kontroli trakcji (TC). Warto wiedzieć, że w Oplu jedynie wersja Club ma tak skromne wyposażenie seryjne. W droższej o 5800 zł odmianie Comfort (z takim samym silnikiem) klimatyzacja oraz sterowane elektrycznie przednie szyby montowane są fabrycznie, podobnie jak światła przeciwmgielne, rozkładany fotel pasażera, podłokietnik kierowcy czy sterowanie radiem przy kierownicy. Kto więc i tak zamierza doposażyć wersję Club, niech od razu sięgnie po linię wyposażenia Comfort. Sporo na tym zyska, a dodatkowo będzie mógł dokupić ESP (niedostępny w odmianie Club).

Zafira ma najbogatszą paletę silników - dwa diesle i aż cztery motory benzynowe. Najtańsza wersja silnikowa - 1.6, 101 KM - kosztuje 69 050 zł, najdroższa - sportowa OPC 2-litrowa turbo, 192 KM - 108 900 zł.

Volkswagen na rynku niemieckim proponuje Tourana w trzech wersjach wyposażenia - Basis, Trendline i Highline. Nie jest jeszcze znane wyposażenie wersji na polski rynek, ale można się spodziewać, że VW nie będzie specjalnie lansował w Polsce jakiejś zubożonej odmiany tego auta, zwłaszcza że cena Tourana i tak będzie wysoka. W Niemczech już w podstawowej odmianie znajdziesz dużo wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa i więcej niż minimum elementów podnoszących komfort. Jest nawet radioodtwarzacz CD, na który w innych testowanych samochodach trzeba wydać sporo ponad tysiąc złotych. Niestety, jak w wypadku innych modeli tego producenta w porównaniu z rywalami Touran nie kosztuje mało. Nawet podstawowy model z silnikiem benzynowym 1.6 FSI to spodziewany wydatek ok. 91 500 zł (w przeliczeniu z euro), a za Tourana z silnikiem wysokoprężnym w Niemczech zapłacisz równowartość 94 500 zł.

VW się ceni, ale jeśli i tak zamierzałeś kupić auto z licznymi dodatkami - może to być trafny wybór. Opel jest tańszy, ale gorzej wyposażony od najtańszego Fiata.

KOSZTY I WYPOSAŻENIE

Fiat Multipla ****

Opel Zafira **

VW Touran **

Jazda

Sportowa Multipla

Minivany to nie sportowe coupe i nie będą jeździć jak przyklejone do drogi, ale prowadzą się lepiej, niż mogłoby się wydawać. Dodatkowym atutem jest to, że siedzi się w nich bardzo wysoko, więc na normalne auta osobowe patrzysz z góry.

Najlepiej poczujesz się w Touranie. Nie bez powodu - to jedyne europejskie auto w tym segmencie z w pełni niezależnym, wielowahaczowym zawieszeniem z tyłu. Konkurenci mają tylko zwykłą belkę skrętną. Dzięki temu VW prowadzi się precyzyjniej, lepiej trzyma się drogi i mimo komfortowego zestrojenia ma szerszy margines bezpieczeństwa, nawet przy przechyłach nadwozia na zakrętach. Tourana wyposażono również w elektrohydrauliczny system wspomagania układu kierowniczego, który pracuje bardzo precyzyjnie. Przygotowanie go do tak dużego samochodu było nie lada sztuką. Oprogramowanie sterujące ogranicza siłę wspomagania wraz ze wzrostem prędkości i umożliwia przenoszenie na kierownicę odpowiedniej dawki informacji dla prowadzącego.

Za kierownicą Multipli też można poczuć radość z jazdy. Włoski minivan ma zresztą jeden z najlepszych układów jezdnych w tej klasie. Tradycyjne hydrauliczne wpomaganie pracuje precyzyjnie. Zawieszenie z dużymi rezerwami jest sztywno zestrojone, a mimo to oferuje wystarczający komfort jazdy.

Zafira prowadzi się najgorzej z testowanych aut - karoseria najbardziej przechyla się na zakrętach, a układ kierowniczy jest najmniej dokładny.

Jak przystało na oszczędne auta rodzinne, całe trio zużywa niewiele paliwa. Multipla przebiła konkurentów średnim zużyciem 7,0 l/100 km. Silnik JTD o pojemności 1,9 l jest najmocniejszą jednostką napędową spośród testowanych, a i tak zadowala się najmniejszą ilością paliwa. Brawa dla Fiata. Volkswagen spisuje się niewiele gorzej. Średnia 7,3 l na 100 km to naprawdę bardzo dobry wynik. Z baku Opla znika po przejechaniu 100 km aż 8,5 l. Nawet przy ostrożnym obchodzeniu się z pedałem przyspieszenia trudno choć zbliżyć się do wyników konkurentów.

Najmocniejszy Fiat (115 KM) jest zarazem najszybszy, przynajmniej w sprincie do 100 km/h. Po upływie 12,6 s Multipla osiąga setkę. Rywale potrzebują odrobinę więcej czasu: Opel 13,4 s, a VW 13,7 s. Przy pomiarze elastyczności karta się odwraca. Przełożenia 6-biegowej skrzyni Tourana okazują się lepiej zestopniowane do jazdy z większą prędkością. Z 80 do 120 km/h VW przyspiesza w 12,8 s, Zafira w 14,4 s, a Multipla potrzebuje aż 16,6 s. W praktyce najbardziej ospały wydaje się motor Opla. W niektórych sytuacjach, np. przy pełnym obciążeniu auta, wyraźnie brakuje mu mocy.

VW oferuje najbardziej atrakcyjne połączenie bardzo dobrego układu jezdnego, oszczędnego i dynamicznego silnika, precyzyjnie pracującej skrzyni biegów i najlepszego układu hamulcowego (droga hamowania 100-0 km/h to 38,5 m) - cztery i pół gwiazdki. Fiat spisał się niewiele gorzej. Ma bardzo oszczędną jednostkę napędową o wystarczającej mocy. W układzie jezdnym Multipli trudno doszukać się poważnych wad, choć jest on mniej komfortowy niż w Touranie. Jedyny minus to słabe hamulce. Droga hamowania 100-0 km/h równa 41,8 m to zdecydowanie za dużo jak na rodzinne auto, dlatego obniżamy ocenę do trzech i pół gwiazdki. Opel pod wieloma względami odstaje od konkurentów: silnikowi brakuje wigoru, wspomaganie układu kierowniczego powinno być badziej precyzyjne, a zużycie paliwa niższe. Dobry komfort i znośne hamulce pozwalają dać trzy i pół gwiazdki.

JAZDA

Fiat Multipla *** 1/2

Opel Zafira *** 1/2

VW Touran **** 1/2

Funkcjonalność i jakość

Wygodny Touran

To chyba najważniejszy punkt oceny minivanów - takie auta kupuje się przecież głównie ze względu na funkcjonalność, a nie dla zadawania szyku.

Zafira długo była jedynym minivanem, który mieści siedem osób. Aby rozłożyć dwa dodatkowe siedzenia, trzeba przesunąć tylną kanapę maksymalnie do przodu, po czym mocno szarpnąć za uchwyt i wysunąć fotel. Niby proste, jednak w praktyce nie zawsze udaje się bez problemów. Kolejnym minusem tego systemu jest to, że na dwóch fotelach trzeciego rzędu na dłuższych trasach wygodnie podróżują tylko dzieci. Inną słabą stroną Opla jest brak możliwości wyjęcia tylnej kanapy. Można ją tylko złożyć, przewrócić i przesunąć maksymalnie do przodu.

W Touranie za trzeci rząd siedzeń trzeba dopłacić (w Niemczech - równowartość 2580 zł). Chowają się w podłodze podobnie jak w Oplu (po pociągnięciu za taśmę oparcie przechyla się, a siedzisko zjeżdża w dół). Dla tych, którzy kupili wersję bez dodatkowej ławki, a potem zmienili zdanie, VW opracowuje wyjmowane, oddzielne foteliki (będą dostępne w przyszłości). Z tyłu Tourana siedzi się wygodniej niż w Zafirze, choć i tak pasażerowie zmęczą się podczas dłuższej podróży. Środkowy rząd to trzy fotele. Złożenie skrajnych daje lepszy niż w Zafirze dostęp do ostatniego rzędu. Fotele możesz oddzielnie składać i wyjmować - demontaż jest prosty, choć każdy waży 16 kg.

Multipla zmieści tylko sześć osób, ale za to wygodniej niż konkurenci. Fotele ustawiono w dwóch rzędach - po trzy w każdym - więc i dostęp do nich jest dobry. Jeśli z przodu usiądą trzy dorosłe osoby, może im być trochę ciasno. Siedzenia łatwo się składa (pociągając za uchwyt na rogu siedziska), ale powiększenie powierzchni bagażnika wymaga mocowania się z dźwigniami do demontażu foteli.

Gdy wykorzystane są wszystkie miejsca, Fiat ma największy bagażnik - 430 l, a po zdemontowaniu tylnego rzędu - aż 1850 l. Do Zafiry przy siedmiu fotelach wchodzi 150 l, po schowaniu trzeciego rzędu - 600 l, a przy złożonej kanapie - 1700 l. Touran początkowo wypada najgorzej. Z trzecim rzędem siedzeń do bagażnika wejdzie 121 l. Z dwoma rzędami sprawa wygląda już lepiej (695 l), a po złożeniu drugiego VW mieści 1989 l!

VW wygrywa również liczbą schowków i półek. Ma ich aż 39. W Multipli są dwa duże schowki na desce rozdzielczej, a środkowe fotele po złożeniu oparć służą jako stoliki. Można dokupić szufladę pod miejscem pasażera.

Najgorzej wypada Zafira. W Oplu brakuje kieszeni czy wysuwanych stoliczków na oparciach przednich foteli.

Najlepszą jakość wykończenia oferuje Touran. Również kształt deski rozdzielczej może się najbardziej podobać, choć jest dość konserwatywny. Tablica przyrządów Zafiry wygląda trochę staromodnie, poza tym użyto tu gorszych materiałów, a i kolorystyka wnętrza wydaje się bardzo monotonna. Mało komu do gustu przypadnie stylistyka deski rozdzielczej Multipli. Wykorzystanie materiałów tekstylnych to wprawdzie nowatorski pomysł, ale mało praktyczny - tkaninę trudno wyczyścić.

Z kompletem pasażerów naprawdę wygodnie nie podróżuje się żadnym z testowanych vanów. Na krótkie dystanse najlepsza wydaje się Multipla. Oferuje też duży bagażnik. Wnętrze Tourana jest najprzestronniejsze, za to bagażnik przy zamontowanych trzech rzędach siedzeń - bardzo mały. Volkswagen ma jednak najlepsze materiały i najwięcej możliwości aranżacji wnętrza - przyznaliśmy cztery i pół gwiazdki, Fiat dostał cztery, a Opel tylko trzy i pół - za braki w funkcjonalności.

FUNKCJONALNOŚĆ I JAKOŚĆ

Fiat Multipla ****

Opel Zafira *** 1/2

VW Touran ****1/2

Bezpieczeństwo

Brakuje ESP

W samochodach rodzinnych bezpieczeństwo podróżujących ma szczególne znaczenie. Dwie poduszki powietrzne to standard. Tylko Touran na niemieckim rynku będzie mieć ich aż sześć. Ciekawe, czy ten standard zostanie zachowany również w Polsce? Do Multipli nie można dokupić kurtyn, a boczne poduszki to dodatkowy wydatek 1300 zł. W testowanej Zafirze za boczne airbagi zapłacisz 1150 zł, choć w bogatszych wersjach montowane są seryjnie. Kurtyny można dokupić za 2000 zł (wyjątek - najdroższa odmiana - OPC, w której oferowane są standardowo). Zbijanie ceny modelu podstawowego przez oszczędzanie na akcesoriach bezpieczeństwa to zły pomysł.

Układ ESP w standardzie - przynajmniej w Niemczech - jest tylko w Touranie, a w Zafirze masz kontrolę trakcji (TC). Jeśli wybierzesz wyższy poziom wyposażenia, to pojawi się także możliwość zamówienia ESP. We włoskim minivanie to niemożliwe. Również przy dobieraniu układów hamulcowych konkurencja powinna wzorować się na Volkswagenie, który hamuje najlepiej.

Zafira przeszła test zderzeniowy z wynikiem czterech gwiazdek. Multipla otrzymała od EuroNCAP tylko trzy, a prób Tourana jeszcze nie było.

U nas Fiat otrzymuje trzy i pół gwiazdki. Opel cztery za szerszy zakres opcji i skuteczniejsze niż w Fiacie hamulce. Volkswagen - z potencjalnie najbogatszym wyposażeniem i z najlepszymi hamulcami - aż pięć.

BEZPIECZEŃSTWO

Fiat Multipla *** 1/2

Opel Zafira ****

VW Touran *****

Fiat Multipla 1.9 JTD Active 71 900 zł

Multipla za niższą niż konkurenci cenę oferuje rozsądne wyposażenie. To najtańszy na rynku samochód dla rodziny z czwórką dzieci.

Opel Zafira 2.0 DTi Club 79 850 zł

W Zafirze trzeci rząd chowanych w podłodze foteli montuje się seryjnie. Ostatnio auto przeszło drobny retusz stylizacyjny.

VW Touran1.9 TDI Basis 94 500 zł

Touran ma najlepsze zawieszenie, mocny i oszczędny silnik oraz dobrze wykończone wnętrze. Tylko ceną zdecydowanie przegrywa z rywalami.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.