Pierwsza generacja Doblo zadebiutowała w 2000 roku, a po pięciu latach przeszła modyfikację. Druga generacja wystartowała w 2010 roku, a teraz, także po pięciu latach, Fiat zapewnił jej nowy wygląd oraz szereg poprawek mających utrzymać atrakcyjność modelu.
Zmiany widać gołym okiem. Przód jest zupełnie nowy i łatwo go poznać po grillu połączonym z lampami reflektorów tworzącym razem "uśmiechniętą" twarz. Zmieniono też wygląd tylnych lamp oraz zdecydowano się na umieszczenie kierunkowskazów w lusterkach bocznych. W środku czeka na nas więcej zmian, są nowe wzory tapicerek, panele drzwi, nawiewy, zestaw wskaźników, radio oraz kierownica.
Dostępne są trzy wersje wyposażenia: Pop, Easy i Longue. Pierwsza to wersja typowo "cennikowa", oferowana jedynie z podstawowym silnikiem benzynowym, na liście jej wyposażenia nie znajdziemy niemal żadnych udogodnień. Znacznie lepiej jest w specyfikacji Easy, gdzie wśród najważniejszych dodatków znajdziemy radio z wejściem USB i Bluetooth oraz ręczną klimatyzację. Najbogatsza wersja oferuje m.in. automatyczną klimatyzację oraz nowe system audio z 5-calowym dotykowym kolorowym wyświetlaczem i radiem cyfrowym DAB.
Ceny paliw powodują coraz większe zainteresowanie silnikami benzynowymi. W przypadku modelu Doblo ich udział w sprzedaży osiągnął już ok. 40%. Dlatego Fiat ma w ofercie dwie jednostki benzynowe (1.4 16V / 95 KM i 1.4 T-Jet / 120 KM) oraz trzy wysokoprężne (1.3 JTD / 75 KM i 90 KM; 1.6 JTD / 90 KM i 105 KM; 2.0 JTD / 135 KM). Słabsze jednostki (do 95 KM) łączone są ze skrzynią ręczną 5-biegową, mocniejsze z 6-biegową.
Warto podkreślić, że Doblo to jedyny samochód w tym segmencie oferujący niezależne tylne zawieszenie o nazwie Bi-link. Występuje ono w trzech wersjach: kombi (wersja osobowa), standard i maxi (wersje ciężarowe o dużej ładowności). Dzięki temu Fiad Doblo oferuje rekordową ładowność wynoszącą w wersji Maxi XL 1005 kg. Jedynie Ford Transit Connect oferuje zbliżone możliwości.
Tab 1. Maksymalne możliwości przewozowe Fiata Doblo i jego konkurentów.
Jeszcze lepiej Doblo wypada pod względem pakowności. Klient ma do wyboru dwie długości nadwozia, standardową i długą Maxi, oraz dwie wysokości dachu, dzięki czemu maksymalna powierzchnia ładunkowa to rekordowe 5,4 m3 (Doblo Maxi XL). Z niskim dachem długa wersja i tak mieści 4,6 m3 towaru, co i tak jest rewelacyjnym wynikiem, z którym może równać się jedynie Renault Kangoo Maxi. Jeśli zdecydujemy się na składany fotel pasażera długie Doblo może przewieźć ładunek mierzący aż 3,4 m. Zaś w wersji z dwuosobową kanapą z przodu pod jej siedziskiem znajdziemy 15-litrowy schowek np. na kask, sprzęt lub narzędzia. Dostępne jest też Doblo z podnoszoną tylną częścią dachu ułatwiającą przewożenie wyższych, lub dłuższych przedmiotów.
Do furgonu w niedługim czasie dołączy pickup Work-Up z płaską skrzynią ładunkową i opuszczanymi trzema burtami oraz tzw. podwozie do zabudowy. Wszystkie punkty mocowania pozostały identyczne przez co zabudowy oferowane przez zewnętrznych dostawców dla dotychczasowego modelu (z 2010 roku) można zamontować także na podwoziu odnowionego Doblo.
W połowie 2015 roku wchodzą w życie przepisy pozwalające odliczać do 50% podatku VAT od samochodów osobowych użytkowanych w firmie. Dzięki temu Fiat zakłada, że niemal 25% sprzedaży nowego Doblo przypadnie na wersję osobową. Jest ona oferowana z krótkim rozstawem osi i niskim dachem, jako pięcio- lub siedmioosobowe kombi. Od osobowej wersji dostawczej różni się lakierowanymi zderzakami, unoszoną klapą bagażnika (zamiast dwuskrzydłowych drzwi), czy nieco bardziej komfortowym wyposażeniem wnętrza obejmującym m.in. typowy jednoosobowy fotel pasażera. W cenniku wersji osobowej nie znajdziemy jednostki 1.3 JTD oraz słabszej wersji 1.6 JTD.
Podczas prezentacji do jazd wybraliśmy 5-miejscową wersję osobową. Jej nadwozie oferuje podwójne odsuwane boczne drzwi zapewniające łatwy i wygodny dostęp do tylnej kanapy. Za nią znajdziemy przepastny bagażnik mieszczący 790 litrów ładunku. Jego wysokość do półki to 60 cm, a samą półkę możemy obciążyć 70 kilogramami. Kanapa drugiego rzędu jest składana w proporcjach 60:40. Nie wymaga to dużej siły, poradzi sobie z tym nawet dziecko.
Pod maską widocznego na zdjęciach kombi pracuje silnik wysokoprężny 1.6 Multijet o mocy 105 KM współpracujący z szesciobiegową skrzynią ręczną. Inżynierowie poprawili wygłuszenie komory silnikowej, przez co hałas w środku miał się obniżyć o 3 dB, czyli o połowę. Niestety odgłosy pracy zawieszenia na nierównej nawierzchni nadal są mocno słyszalne w kabinie. Sam silnik sprawia dobre wrażenie, żwawo przyspiesza auto, a praca skrzyni jest bez zarzutu. Średnie spalanie na niezbyt długiej trasie testowej łączącej warunki miejskie i podmiejskie wyniosło 6,4 l/100 km.
Summa Summarum
Chociaż druga generacja Doblo jest na rynku od pięciu lat nadal żaden konkurent nie jest w stanie zaoferować większej przestrzeni i ładowności. Zaletą dostawczego Fiata jest duży wybór wersji nadwoziowych i całkiem szeroka paleta silników.
Gaz
Ogromne możliwości przewozowe, bogata oferta nadwoziowa
Hamulec
Głośna praca zawieszenia na sporych nierównościach
Fiat Doblo kombi 1.6 JTD | Kompendium
ZOBACZ TAKŻE:
Auta dostawcze dla firm | Przegląd rynku
źródło: Okazje.info