Skoda Fabia Combi | Pierwsza jazda | Nie tylko dla Kowalskiego?

Skoda nie odpuszcza. Co chwilę dowiadujemy się o debiucie kolejnego modelu, jego nowej wersji czy koncepcyjnej wizji. Najnowszym graczem czeskiego producenta jest obecnie nowa Fabia, już dostępna także w nadwoziu kombi

Skoda Fabia | Pierwsza jazda | Bestseller po raz trzeci

Fabia w rodzinnym wydaniu zawsze cierpiała na jeden podstawowy problem - wyglądała jak bańka, którą ktoś za mocno napompował. Dzięki zmianie stylistyki czeskiej marki, nowe wcielenie tego modelu w końcu prezentuje się jak należy. Jest proporcjonalne, ma ciekawe rysy i wygląda po prostu dobrze. W połączeniu ze szeroką gamą kolorystyczną lakierów oraz akcesoriami w postaci lakierowanych felg czy nakładek na lusterka, Fabię można skonfigurować w ciekawy sposób.

Nowa Skoda Fabia Combi jest o 10 mm dłuższa, o 90 mm szersza i o 31 mm niższa od poprzedniczki. Mimo zmiany wizerunku, Fabia nie straciła swojej ugruntowanej już na rynku zalety w postaci przestronnego i pojemnego wnętrza. Kabina jest szersza (o 21 mm) i dłuższa (o 8 mm). Bagażnik o pojemności 530 litrów (po złożeniu kanapy 1 395 litrów) i jest największy w segmencie. Poprawa jego podstawowej pojemności w stosunku do poprzedniej generacji wynosi 25 litrów.

Używana Skoda Fabia - zobacz ogłoszenia

Wszystkie te liczby nie miałyby znaczenia, gdyby nie fakt, że do Fabii Combi naprawdę możemy zmieścić 5 osób oraz ich bagaż i pojechać w dalszą trasę. W trakcie jazd testowych nie mieliśmy okazji tak mocno sprawdzić ładowności Fabii, ale nie mam wątpliwości, że przeciętna rodzina z dwójką dzieci będzie zadowolona z pojemności czeskiego kombi.

Razem z wyglądem zewnętrznym zmieniło się również wnętrze. Oczywiście zastosowano w nim elementy bliźniacze do Fabii w nadwoziu hatchback. Trzeba przyznać, że Skoda zrobiła duży krok naprzód w stylistyce kabiny. Pojawienie się dużej listwy na desce rozdzielczej (dostępnej w kilku kolorach i rodzajach faktury) dodaje całemu wnętrzu nowoczesności. Standardowo ciemnej kabinie można nadać kolorytu poprzez kilka dostępnych barw tapicerki i bocznych paneli. Na ergonomię i rozmieszczenie najważniejszych przycisków i pokręteł też nikt nie będzie narzekał. Wszystko jest tam gdzie powinno. Za wadę trzeba niestety uznać twardy plastikowy materiał, z którego wykonano deskę rozdzielczą i boczki drzwi. No cóż... Widocznie nie można mieć wszystkiego.

Pod maską nowej Fabii może znaleźć się jeden z trzech silników benzynowych lub trzech wysokoprężnych. Wszystkie jednostki spełniają normę czystości spalin EU6 i są wyposażone w funkcję Start-Stop oraz odzysk energii z hamowania. Moc silników benzynowych wynosi od 75 KM do 110 KM. Nowa paleta trzycylindrowych silników wysokoprężnych oferuje moc również od 90 KM do 105 KM.

W trakcie jazd testowych miałem okazję sprawdzić wersję 1.2 TSI o mocy 90 KM. Jest to przeprojektowana jednostka z doładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Mimo małej pojemności kierowca ma do dyspozycji 160 Nm momentu obrotowego, które od 1400 obrotów bardzo sprawnie rozpędzają rodzinną Fabię. Jednostka połączona jest z pięciostopniową ręczną skrzynią biegów. Do jej pracy, podobnie jak do silnika, nie można mieć zastrzeżeń. 90-konna jednostka zadowoliła się podczas jazdy spalaniem na poziomie 6,5 litra. Trzeba jednak pamiętać, że był to wynik, który uzyskaliśmy na krętych górskich drogach Lazurowego Wybrzeża.

Do Fabii Combi naprawdę możemy zmieścić 5 osób oraz ich bagaż i pojechać w dalszą trasę.

W takcie ich pokonywania miałem możliwość również dobrze poczuć pracę zawieszenia. Chyba tym elementem byłem najbardziej zaskoczony. Fabia prowadzi się pewnie, a zawieszenie jest sztywno zestrojone. Na równych francuskich drogach jazda tym autem potrafiła być wręcz przyjemna. Problem pojawia się niestety wtedy, gdy drogi stają się dziurawe. Wtedy zawieszenie staje się głośne i mamy wrażenie jakbyśmy coś uszkodzili. Na szczęście jest to tylko chwilowe wrażenie.

Nowa Skoda Fabia Combi jest też bezpieczniejsza od swojej poprzedniczki. Model otrzymał rozwiązania techniki MQB koncernu Volkswagen z wyższych segmentów samochodowych. Jest to m.in. opcjonalna funkcja nadzoru odstępu Front Assistant z funkcją hamowania awaryjnego, która automatycznie zatrzymuje samochód i zmniejsza ryzyko najechania. Funkcja hamulca antykolizyjnego automatycznie włącza hamulce po zderzeniu, aby nie dopuścić do kolejnych kolizji wskutek bezwładnego ruchu samochodu.

Volkswagen Polo FL 1.2 TSI | Test | Jeszcze lepszy

Narastające zmęczenie kierowcy rozpoznaje funkcja Driver Activity Assistant. Nowy ogranicznik prędkości pozwala automatycznie ograniczyć prędkość jazdy do wcześniej nastawionej wartości. Ruszanie pod górę wspomaga funkcja Hill Hold Control. Oprócz tego nowa Fabia Combi w krajach Unii Europejskiej jest wyposażona w elektroniczny nadzór ciśnienia w oponach. W celu zwiększenia bezpieczeństwa podczas pokonywania zakrętów nowa Fabia Combi otrzymała seryjny układ XDS+ (rozszerzoną funkcję elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego). Nie jestem fanem tego rozwiązania, ale trzeba przyznać, że nawet na krętych drogach system nie jest odczuwalny dla kierowcy.

Po raz pierwszy do tego modelu dostępna jest funkcja bezkluczykowego ryglowania samochodu i uruchamiania silnika. Debiutuje także układ czujników parkowania z przodu i z tyłu oraz duży panoramiczny szklany dach, który zdecydowanie zwiększa poczucie przestronności wnętrza.

Dla miłośników technologicznych gadżetów Fabię można wyposażyć w system MirrorLink, czyli przenoszenie obrazu ze smartfona na ekran w samochodzie. Dzięki temu nie musimy inwestować w fabryczną nawigację, mogąc korzystać z tej, którą mamy zainstalowaną w telefonie. Dodatkowo ekran będzie wyświetlał także nasze aplikacje, a także uproszczone parametry pracy silnika i samochodu.

Summa Summarum

Fabia Combi zmieniła wizerunek. Teraz jest znacznie bardziej młodzieżowa i przyjemna dla oka. Dodatkowe funkcje i możliwość personalizacji tworzą z niej godnego rynkowego rywala dla małych kombi w postaci Seata Ibizy ST czy Renault Clio Grandtour. Ceny rozpoczynają się od konkurencyjnych 43 880 zł, co na pewno pomoże w osiągnięciu rynkowego sukcesu, który wydaje się nieunikniony.

Gaz

Przestronna kabina i duży bagażnik, atrakcyjny wygląd, możliwości personalizacji wnętrza

Hamulec

Sztywne zawieszenie kiepsko znosi nierówne drogi, twarde plastiki we wnętrzu

Skoda Fabia III Combi | Kompendium

ZOBACZ TAKŻE:

Renault Clio Grandtour 1.5 dCi | Test | Rzadki gatunek

źródło: Okazje.info

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.