Technika na okrągło | Co kryje się w samochodowym kole?

Koło jest jednym z największych osiągnięć ludzkości, odgrywa zasadniczą rolę w transporcie i motoryzacji. Dzisiejsze koło jest czymś więcej niż tylko tarczą z metalową obręczą i nałożoną gumową opaską - dlatego warto poznać jego budowę, by najlepiej wykorzystać jego właściwości i uniknąć problemów eksploatacyjnych

Ogrzewanie postojowe | Luksus czy przydatne uzupełnienie wyposażenia?

Koło samochodu zbudowane jest z wysokowytrzymałej obręczy - poddawanej surowym testom wytrzymałościowym i prześwietlanej promieniami RTG w celu wykrycia choćby najmniejszych niedoskonałości - oraz radialnej opony bezdętkowej.

Szukasz auta używanego? Sprawdź...

W zależności od ceny, samochody oferowane są z obręczami wykonanymi ze stali lub stopu aluminium. Dla właściwego funkcjonowania pojazdu wymagane są nie tylko ich właściwe wymiary, rozmieszczenie śrub mocujących i odsadzenie, ale i masa. Niemieszczące się w normach parametry mogą się przyczynić do pogorszenia komfortu jazdy, a nawet zmniejszenia bezpieczeństwa wskutek pojawienia się wibracji i hałasu. Dlatego ważne jest korzystanie z bogatej oferty felg producenta, gwarantujących pełną spójność techniczną z samochodem. Oryginalne felgi mają także znaczenie dla aerodynamiki, co ma bezpośrednie znaczenie z wielkością zużycia paliwa oraz odpowiednim chłodzeniem hamulców. Felgi projektowane są tak, by zapewnić odpowiedni przepływ powietrza, a aluminium jest bardzo dobrym przewodnikiem ciepła i odbiera je z rozgrzanych tarcz hamulcowych.

Fabryczne obręcze kół cechują się bardzo wysoką wytrzymałością, sprawdzaną nie tylko w wewnętrznych testach, ale i przez niezależne instytucje dopuszczające ich użycie do ruchu drogowego. Zarówno felgi stalowe, jak i aluminiowe, pozostają do pewnego stopnia plastyczne, dzięki czemu przy uderzeniu o przeszkodę taka obręcz odkształci się, ale nie pęknie.

Opony zimowe | Dlaczego warto je mieć?

Równie zaawansowanym i wyspecjalizowanym podzespołem samochodu jest obecnie opona pneumatyczna. Zbudowana z wielu warstw różnych mieszanek gumy i produkowana z użyciem zaawansowanych technologii jest czymś zupełnie innym, niż opony jeszcze sprzed parunastu lat. Współczesne opony są bezdętkowe - za utrzymanie w niej właściwego ciśnienia zamiast dętki odpowiedzialna jest sama opona. Możliwe jest to dzięki szczelnemu przyleganiu odpowiednio wzmocnionej stopki opony do obręczy koła. Opony mają teraz budowę radialną - ich osnowa, czyli część nośna złożona z kilku warstw gumowanych nici ułożona jest radialnie, czyli promieniowo, pod kątem 90 stopni. Takie ułożenie zapewnia usztywnienie bieżnika i większą elastyczność boków opony, gwarantując mniejsze zużycie paliwa, lepszą przyczepność i optymalne zachowanie podczas jazdy po łuku.

Coraz więcej nowych samochodów jest wyposażonych nie w pełnowymiarowe koło zapasowe, tylko w koło o mniejszym rozmiarze (tak zwane koło dojazdowe) lub w zestaw naprawczy. W przypadku jazdy z kołem o rozmiarze mniejszym od pozostałych należy pamiętać, że jest to rozwiązanie awaryjne służące jedynie do dojazdu do miejsca, gdzie możliwa będzie ponowna instalacja właściwych kół, z ograniczoną prędkością (zależnie od danych podanych na kole, najczęściej nie przekraczającą 80 km/h).

ZOBACZ TAKŻE:

Świeć przykładem, czyli jak używać świateł

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.