Co piąty nowy samochód sprzedawany w Europie należy do tzw. segmentu B, czyli samochodów małych. Klienci, którzy decydują się na nabycie małego auta szczególnie wrażliwi są na koszty związane z jego zakupem i - nawet bardziej - na koszty jego eksploatacji. Mazda, która wraz z nastaniem w jej autach technologii Skyactiv wypowiedziała wojnę samochodowej nadwadze, turbodoładowaniu silników benzynowych i ograniczaniu liczby cylindrów, a zmniejszanie pojemności, zwanego "downsizingiem" zastąpiła "rightsizingiem". Dlatego, podobnie jak w większe modele Mazdy, nowa "dwójka" obchodzi się bez drogiej w ewentualnym serwisowaniu turbosprężarki w silniku benzynowym.
Ze świecą szukać współczesnego konkurenta Mazdy 2, który w popularnej wersji byłby napędzany silnikiem benzynowym aż 4-cylindrowym, o pojemności wynoszącej aż 1,5 litra. Najmniejsza Mazda może mieć tylko taki, za to oferowany w 3 odmianach mocy - 75 KM, 90 KM i 115 KM. Ceny Mazdy 2 startują od 50 900 zł za wersję z silnikiem 75-konnym. Odmianą prawdopodobnie najchętniej wybieraną przez klientów będzie ta napędzana silnikiem o mocy 90 KM, za którą trzeba zapłacić o 3500 zł więcej. Z najbogatszym dla tej wersji silnikowej wyposażeniem cena Mazdy 2 wynosi 58 900 zł. Dużo? Sporo, ale to o tylko 2400 zł więcej niż kosztuje Peugeot 208 w najbogatszej wersji (z 3-cylindrowym silnikiem 1.2 o mocy 82 KM) i wciąż o 3220 zł mniej niż trzeba zapłacić za topową odmianę VW Polo z jednostką napędową 1.2 TSI o mocy 90 KM.
90-konna Mazda 2 do "setki" zbiera się w 9,4 s oraz bez żadnej zadyszki osiąga i utrzymuje autostradową prędkość jazdy, czyli 140 km/h (prędkość maksymalna wynosi 183 km/h). Jeśli trzeba, samochód potrafi być nie tylko wystarczająco szybki, ale również ekonomiczny, zadowalając się na trasie zużyciem paliwa poniżej 5 l/100 km. 1,5-litrowy, 4-cylindrowy silnik dysponuje maksymalnym momentem obrotowym, wynoszącym 148 Nm przy 4000 obr/min. Ponad 130 Nm silnik oddaje do dyspozycji kierowcy zanim wał korbowy jednostki napędowej Skyactiv-G osiągnie prędkość obrotową, wynoszącą 2000 obr/min. Powyżej poziomu 130 Nm moment obrotowy utrzymuje się do niemal 5000 obr/min. Jego spora wartość to zasługa m.in. wysokiego stopnia sprężania, wynoszącego 14,0:1 - najwyższego stosowanego w silnikach samochodów wielkoseryjnych - oraz kolektora wydechowego w układzie 4-2-1. Dzięki niemu sprawniej przebiega proces opróżniania komór spalania, przez co - zwłaszcza w zakresie niższych prędkości obrotowych - silnik generuje wyższy moment obrotowy.
Najmniejszą z Mazd jeździ się bardzo przyjemnie nie tylko z uwagi na osiągi i charakterystykę jednostki napędowej, która łatwo wchodzi na wyższe obroty (co wynika z m.in. niskich oporów mechanicznych nowych silników Mazdy z rodziny Skyactiv), ale także ze względu na bardzo bezpieczne, stabilne zachowanie auta na zakrętach. Zawieszenie Mazdy 2, całkowicie przekonstruowane w porównaniu z zawieszeniem poprzedniczki, charakteryzuje się teraz większym kątem odchylenia od pionu kolumn McPhersona. Ponadto, jeszcze bardziej do tyłu przesunięto punkty mocowania belki skrętnej. Układ jezdny "dwójki" sprawia, że małą Mazdę prowadzi się tak pewnie, jak samochody o klasę większe. Na podobnym poziomie są również komfort resorowania i poziom hałasu wewnątrz. Ani praca zawieszenia, ani powietrze opływające karoserię nie zakłócają spokoju w kabinie, która teraz jest bardziej przestronna i zdecydowanie lepiej wykonana niż w modelu poprzedniej generacji.
Cztery dorosłe osoby wygodnie pojadą Mazdą 2 nie tylko do kina, ale również w dłuższą podróż. Bagażnik o pojemności 280 l swobodnie mieści kilka podróżnych toreb. Nawet bez składania tylnej kanapy i powiększania przedziału bagażowego, w bagażniku Mazdy 2 zmieści się złożony wózek dziecięcy. Spory zakres wzdłużnej regulacji fotela oraz regulowana na głębokość kolumna kierownicy ułatwiają zajęcie wygodnego miejsca za kierownicą. Szkoda jedynie, że kąt pochylenia oparcia reguluje się dźwignią zamiast pokrętłem, czyli skokowo a nie płynnie. Do dynamicznego wyglądu Mazdy 2 bardziej pasowałoby nieco niższe usytuowanie przednich foteli. O ile nawet wysokim kierowcom nie powinno zabraknąć miejsca nad głową, o tyle mogą oni narzekać na konieczność podróżowania ze zbyt mocno zgiętymi w kolanach nogami.
Nie tylko pod względem stylu, ale również proporcji nadwozia mała Mazda nawiązuje do wyglądu większych modeli. Dość krótki przedni zwis razem ze stosunkowo długą pokrywą silnika sprawiają, że aktualny maluch Mazdy prezentuje się znacznie bardziej atrakcyjnie nie tylko niż poprzedni, ale również bardziej dynamicznie niż większość konkurentów.
Summa summarum
Poprzednia Mazda 2, mimo że nieco tańsza od nowej, nie była na liście pierwszego wyboru wśród małych aut w Polsce. Wiele wskazuje na to, że teraz się to zmieni, bo mała Mazda dojrzała. Świetny wygląd "dwójka" łączy z dobrą jakością wykonania, bogatym wyposażeniem oraz z dobrymi - osiągami i komfortem (również akustycznym). W dużej mierze odpowiada za nie 4-cylindrowy silnik o sporej pojemności (jak na nowe, "zdownsizingowane" czasy i standard obowiązujący teraz w małych autach). Od najtańszych samochodów w swoim segmencie z silnikami, które zapewniają porównywalne osiągi, nowa Mazda 2 jest droższa o ok. 10%. Od najgroźniejszego rywala, którym jest VW Polo, tańsza o ok. 5%. Sprzedaż Mazdy 2 rusza na wiosnę i wtedy dowiemy się, czy Mazda 2 z auta niszowego stanie się mainstreamowym.
Gaz
Atrakcyjny design, wystarczająco przestronne wnętrze, dobra jakość wykonania, 4-cylindrowy silnik "w standardzie", dobre - osiągi i komfort jazdy
Hamulec
Oparcie fotela regulowane dźwignią, nieco za wysoka pozycja za kierownicą
Autor jest członkiem jury Car of the Year
ZOBACZ TAKŻE :
Za co kochamy japońską motoryzację
źródło: Okazje.info