60 lat temu podczas salonu samochodowego w Turynie, Alfa Romeo zaprezentowała nowy model Giulietta Sprint. Było to nieduże coupe z małym, lecz niezwykle, jak na tamte czasy, zaawansowanym, całkowicie aluminiowym silnikiem 1.3 o mocy początkowo 65 KM, a później także 80 KM (Sprint Veloce - patrz: galeria).
Alfa Romeo Giulietta - Ogłoszenia
Współczesna Giulietta Sprint nie ma dwudrzwiowego nadwozia typu coupe, choć jak każda Giulietta, Sprint także ma tylne drzwi z zamaskowaną klamką, by jak najbardziej oddać sportowy styl modelu. Zastanawiacie się zapewne na czym polega nowość? Giulietta Sprint to kolejna wersja wyposażeniowa, choć wprowadza do oferty nowy silnik.
Pod względem wyglądu Sprint bazuje na modelach po liftingu. Znajdziemy tu więc nowy wzór charakterystycznego grilla, w którym chromowana listwa jest otwarta u góry, nowe światła przeciwmgielne, a wewnątrz nową kierownicę i zmodyfikowaną deskę rozdzielczą, z której część przycisków została przeniesiona na środkową konsolę. Fotele, także z napisem "Sprint", zyskały nowy kształt, który zapewnia lepsze trzymanie kierowcy i pasażera. Szkoda, że nie zdecydowano się na zastosowanie nowego wyświetlacza komputera pokładowego, jego rozdzielczość jest już niedzisiejsza. Na konsoli centralnej znajdziemy 5-calowy wyświetlacz systemu multimedialnego, obsługującego wejścia AUX, USB, oraz potrafiącego czytać SMS-y. Za dopłata można dostać 6,5-calowy wyświetlacz z nawigacją i radiem cyfrowym DAB.
Nowy model poznamy przede wszystkim po znaczkach "Sprint" na przednich błotnikach, ale też specjalnych nakładkach progów i nowym tylnym zderzaku z udawanym dyfuzorem, a także, jak ma to miejsce w Quadrifoglio Verde (QV), dwoma symetrycznie rozmieszczonymi końcówkami układu wydechowego. Dzięki temu Sprint wygląda rasowo.
Od strony mechanicznej Sprint wprowadza do palety Giulietty nową jednostkę napędową. Jest to benzynowy silnik 1.4 TB MultiAir z doładowaniem, który zestrojono na moc 150 KM, współpracujący wyłącznie z ręczną skrzynią sześciobiegową. Silnik oferuje moment obrotowy 230 Nm w trybie Normal i 250 Nm w trybie Dynamic. Alfa Romeo jest tak dumna z jego osiągów, że wbrew współczesnym trendom, by przemilczać osiągi auta, podkreśla je pomijając tak "nieistotne" szczegóły, jak np. zużycie paliwa. Tak więc nowa jednostka rozpędza Giuliettę Sprint od 0 do 100 km/h w 8,2 sekundy i pozwala rozwinąć prędkość maksymalną 210 km/h.
To nie jedyny silnik, jaki znajdziemy w Ofercie Spinta, choć najsłabszy. Jest jeszcze mocniejsza wersja 1.4 TB MultiAir rozwijająca moc 170 KM oraz wysokoprężny 2.0 JTDM, o mocach odpowiednio 150 i 175 KM. Najmocniejszą benzynę można zamówić z dwusprzęgłową skrzynią TCT o sześciu przełożeniach, najmocniejszy Diesel otrzymuje ją w standardzie.
Co ciekawe Alfa Romeo wcale nie sprowadziła na prezentację samych wersji 150-konnych. Mnie przypadły kluczyki do 170-konnej wersji silnika 1.4 TB MultiAir, łączonego ze skrzynią TCT. Jak każdą Giuliettę, wyposażono ją w układ Q2, czyli elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego. Kręte drogi trasy testowej, biegnącej na północ od ośrodka testowego w Balocco, pokazały zalety podwozia Alfy od najlepszej strony. Duża w tym zasługa aktywnego zawieszenia z dobieraną przez system zmienną charakterystyką amortyzatorów. Układ Q2 na ciasnych łukach zapobiegał podsterowności, a w ekstremalnych sytuacjach wręcz je zacieśniał. Skrzynia TCT doskonale trafia z redukcją, na początku kilka razy zdarzyło się jej zawahać, ale później dogadaliśmy się i te problemy już się nie powtórzyły. Krótką jazdę zakończyłem w tak dobrym nastroju, że zapomniałem sprawdzić średnie zużycie. Przedstawiciele Alfy Romeo mieli rację, to nieistotne. Osiągi są tu na pierwszym miejscu.
Summa Summarum
Zmiany nie są duże, Giulietta Sprint oferuje nieco bardziej sportowy styl, co podkreślone jest wyłączeniem z oferty tego modelu słabszych jednostek napędowych. Na plus zapisuje się wygląd nawiązujący do topowej Giulietty QV. Szkoda jedynie, że nazwa Sprint została sprowadzona do wersji wyposażenia i nie wyróżnia się technicznie w żaden sposób.
Gaz
Ciekawy wygląd w stosunku do pozostałych wersji
Hamulec
Zbyt mała oryginalność modelu Sprint
Alfa Romeo Giulietta Sprint | Kompendium
ZOBACZ TAKŻE:
Alfa Romeo Giulietta | Prezentacja modelu
źródło: Okazje.info