W większości samochodów przednie wloty powietrza są stale otwarte. Opel wprowadził częściową aktywną żaluzję chłodnicy w 2010 roku w modelu Astra. Dzięki temu rozwiązaniu w wersji ecoFLEX obniżono emisję CO2 do zaledwie 99 g/km w cyklu mieszanym (pomiar według normy NEDC). Później żaluzje trafiły do kolejnych modeli, Insignii i Zafiry Tourer.
Aktywne żaluzje sterujące dopływem powietrza chłodzącego komorę silnika przyczyniają się do zmniejszania zużycia paliwa, automatycznie zamykają przednie wloty powietrza, gdy zapotrzebowanie na takie chłodzenie jest najmniejsze. Gdy żaluzja jest zamknięta, poprawiają się właściwości aerodynamiczne pojazdu, ponieważ powietrze opływające jego przód jest rozprowadzane na boki, zamiast trafiać do mniej efektywnej aerodynamicznie komory silnika. Zamykanie i otwieranie żaluzji zależy od temperatury płynu chłodzącego i prędkości pojazdu. Na przykład żaluzja otwiera się, kiedy samochód jedzie pod górę lub znajduje się w intensywnym ruchu miejskim. Zamyka się natomiast przy prędkości autostradowej, kiedy zapotrzebowanie na chłodzenie silnika jest mniejsze.
Opel - sprawdź oferty specjalne nowe modele
Opel rozwija obecnie nową pełną aktywną żaluzję, która jeszcze skuteczniej wpływa na obniżenie zużycia paliwa, ponieważ zamyka zarówno górną, jak i dolną część osłony chłodnicy. Michael Ableson, wiceprezes ds. inżynierii firmy Opel, zaprezentował żaluzję na tegorocznym Aachen Colloquium, największym kongresie technologii motoryzacyjnej i silnikowej w Europie.
Inteligentny mechanizm steruje niezależnym otwieraniem i zamykaniem dolnego i górnego wlotu powietrza, umożliwiając wysoce efektywną jazdę w zróżnicowanych warunkach występujących w rzeczywistej eksploatacji, z uwzględnieniem czynników termicznych, elektrycznych i aerodynamicznych. Podstawową korzyścią z zastosowania tego rozwiązania jest poprawa aerodynamiki pojazdu, czyli zmniejszenie łącznego oporu powietrza nawet o 10 procent. Przekłada się to na obniżenie spalania o około 2 procent (wg normy NDEC) lub nawet o 5 procent w czasie jazdy z prędkością 130 km/h.
Pełna żaluzja przednich wlotów powietrza ma także zalety w aspekcie termicznym, ponieważ spowalnia ochładzanie się komory silnika po jego wyłączeniu lub przyspiesza rozgrzewanie się silnika po zimnym rozruchu - co zwłaszcza zimą zapewnia duże oszczędności w zakresie zużycia paliwa i przyspiesza uzyskanie komfortu cieplnego w kabinie.
Mimo pozornej prostoty założeń rozwiązania, pełna aktywna żaluzja przednich wlotów powietrza stanowiła poważne wyzwanie dla projektantów i inżynierów. Musieli oni uwzględnić szereg czynników, w tym nie tylko stylistykę i konstrukcję pojazdu oraz ochronę pieszych, ale także wpływ na wysokość stawek ubezpieczeniowych, rodzaj silnika i przekładni oraz gospodarkę cieplną tych podzespołów, a także, oczywiście, zapotrzebowanie na chłodzenie.
Opel planuje wprowadzić pierwszą pełną aktywną żaluzję przednich wlotów powietrza w zupełnie nowym modelu.
ZOBACZ TAKŻE: