Akwaplanacja - jak się zachować | Poradnik

Jednym z największych niebezpieczeństw podczas jazdy po mokrej nawierzchni jest akwaplanacja, czyli poślizg wodny. Co jej sprzyja i jak sobie z nią radzić?

Idzie zima. Zobacz jak wyjść z poślizgu

Jazda po mokrej nawierzchni wymaga od kierowców więcej ostrożności i umiejętności. Wjeżdżając w kałużę wody przy nadmiernej prędkości możemy spodziewać się zjawiska akwaplanacji, znanego też pod angielską nazwą aquaplaningu. Czym jest to zjawisko?

Gdy opona nie jest w stanie odprowadzić nadmiaru wody odrywa się od nawierzchni i tracąc przyczepność sprawia, że kierowca traci kontrolę nad pojazdem. To jest właśnie zjawisko akwaplanacji. Na jego powstanie mają wpływ trzy podstawowe czynniki: stan opon (głębokość bieżnika i ciśnienie), prędkość jazdy oraz ilość wody na jezdni. Dla krajów unii minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm, chociaż dla własnego bezpieczeństwa lepiej wymienić oponę już przy bieżniku o głębokości 3-4 mm.

Akwaplanacja najczęściej występuje wtedy, kiedy samochód wjeżdża w głęboką kałużę bądź wypełnioną wodą koleinę. Im większa prędkość i im więcej wody, tym prawdopodobieństwo poślizgu jest wyższe. Towarzyszące jej objawy to uciekanie tyłu samochodu na boki oraz nagłe wrażenie luzu na kierownicy. Kierowca zaczyna odczuwać, że operowanie nią stało się nagle znacznie łatwiejsze - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Co robić podczas wodnego poślizgu?

Najczęstszym błędem popełnianym przez kierowców w sytuacji poślizgu jest gwałtowne hamowanie oraz nerwowe ruchy kierownicą. Kiedy dojdzie do poślizgu wodnego, kierowcy muszą pamiętać, że nie można wtedy gwałtownie naciskać na hamulec i nie należy w ogóle obracać kierownicą. Przede wszystkim trzeba zdjąć nogę z gazu, aby wytracić prędkość i poczekać, aż samochód stanie się ponownie sterowny - radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Jeżeli istnieje konieczność hamowania, a samochód nie jest wyposażony w system ABS, należy robić to bardzo delikatnie, metodą pulsacyjną. Zastosowanie się do tych wskazówek powinno sprawić, że opony odzyskają przyczepność - dodają trenerzy.

Renault Clio - Ogłoszenia

Ewentualne ruchy kierownicą muszą być jak najmniejsze. Podczas opadów deszczu trzeba jechać wolno i cały czas obserwować drogę, zwracając szczególną uwagę na nawierzchnię oraz zachowanie poprzedzających samochodów. Aby dać sobie miejsce na awaryjne manewrowanie w przypadku utraty przyczepności, należy też zachować większą niż zwykle odległość od innych pojazdów. W ten sposób możemy uniknąć zderzenia także wtedy, jeśli to inny pojazd wpadł w poślizg. Warto pamiętać, że droga hamowania na mokrej nawierzchni wydłuża się czterokrotnie.

Źródło: Szkoła Jazdy Renault

ZOBACZ TAKŻE:

Pierwszeństwo nie jest równoznaczne z bezpieczeństwem

Więcej o:
Copyright © Agora SA