Skoda uruchamia nowe centrum testowe silników

Skoda Auto rozpoczęła działalność w nowym centrum testowania silników w Mladá Boleslav. Razem z Grupą Volkswagen zainwestowano w rozwój obecnego Centrum Technologii i Rozwoju Skody około 45 mln euro. Okres budowy trwał mniej niż dwa lata

Konkurs | Przetestują nową Skodę

Dzięki nowemu centrum testowemu czeski producent zwiększa swoje doświadczenie w dziedzinie rozwoju silników i układów napędowych. W oficjalnym otwarciu obiektu uczestniczyli: Zarząd Skody, Premier Republiki Czeskiej, Minister Finansów, Przewodniczący Rady Pracowniczej Skody, jak również wysokiej rangi przedstawiciele Grupy Volkswagen. Przez następne kilka lat Skoda planuje zwiększyć dostawy silników do przynajmniej 1,5 mln pojazdów w skali globalnej rocznie.

"Nowe centrum testowe silników jest ważną inwestycją dla przyszłości czeskiej marki oraz kraju, jako miejsca stanowiącego bazę produkcyjną. Skoda ma 115 lat doświadczenia w rozwoju silników. Dzięki nowemu centrum wzmacniamy nasze kompetencje" - mówi dr Frank Welsch, członek Zarządu Skody ds. Rozwoju Technicznego.

Dziś czeski producent prowadzi znaczną część prac rozwojowych w ramach Grupy Volkswagen nad układami hamulcowymi, skrzyniami biegów, silnikami i komponentami. W ramach nowej inwestycji ponad 34 mln euro przeznaczono na budowę nowego budynku, a około 10 mln euro na jego wyposażenie - to jedna z największych inwestycji prywatnej firmy w Czechach. W nowym centrum istnieje 21 stanowisk kontrolnych silników. Poza testowaniem nowych generacji silników przygotowywanych do produkcji seryjnej, możliwe są również dynamiczne testy na potężnych stanowiskach o mocy 400 kW, które są niezbędne w działaniach sportów motorowych Skody.

Pozostałe 6 stanowisk kontrolnych służy do oceny funkcji i trwałości poszczególnych podzespołów i systemów silników spalania wewnętrznego. W związku z rosnącym popytem na globalne wykorzystywanie silników, układy napędowe przeznaczone do różnych rodzajów paliw, mogą być testowane na wielu rynkach na całym świecie.

Podczas budowy centrum, Skoda położyła szczególny nacisk na ochronę środowiska. Stanowiska testowe będą w stanie oddawać zużytą energię z powrotem do sieci lub zapewniać bezpośrednie zasilanie budynku. Ciepło z cyklu chłodzenia i odpowietrzania podczas testowania silników posłuży systemowi ogrzewania budynku za wymiennik ciepła.

Skoda Rapid Spaceback Style Plus | Test | Stylowa Skoda

Wygenerowane oszczędności pozwalają na ograniczenie emisji dwutlenku węgla o 720 ton rocznie. Woda chłodnicza w zrównoważony sposób dostarczana jest z pobliskiej rzeki Izery, dając oszczędność 16 tys. litrów wody pitnej rocznie. Ponadto wokół nowego centrum badań i innych budynków w okolicy ma być utworzone około 48 tys. m2 terenów zielonych. Zakład Eesana jest czwartym pod względem wielkości w Grupie Volkswagen i jednym z najnowocześniejszych w przemyśle motoryzacyjnym. Obecne centrum technologiczne zostało otwarte w 2008 roku i było stale rozwijane krok po kroku. W 2009 roku otwarto dwie komory klimatyczne do badań wytrzymałościowych pojazdów i na potrzeby badań systemów ogrzewania i klimatyzacji. Pod koniec 2012 roku uruchomiono nowe, akustyczne stanowiska kontrolne. Dodatkowo, w 2011 roku częścią departamentu rozwoju technicznego stał się tor badawczy w Husi Lhota, na którym przeprowadzane są dynamiczne testy samochodów oraz testy zderzeniowe.

Skoda jest jedynym producentem w Republice Czeskiej, który nie tylko produkuje, ale również prowadzi prace rozwojowe nad samochodami i ich komponentami. Dział Rozwoju Technicznego zatrudnia około 1 700 specjalistów, inżynierów, projektantów i konstruktorów. Wszystkie pojazdy marki są rozwijane w Mladá Boleslav - nawet te, które potem są produkowane w innych krajach.    

Rozwój i produkcja silników zawsze były przedmiotem badań firmy. Do tej pory Skoda wyprodukowało około 11,6 mln silników. Ostatnim dowodem na wysokie inżynierskie kompetencje firmy było uruchomienie w maju br. w fabryce w Mladá Boleslav produkcji nowej, trzycylindrowej jednostki 1.0 MPI serii EA 111, stosowanej w małych modelach Skody, Seata i Volkswagena. Od końca 2012 roku Skoda produkuje także silniki 1.2 i 1.4 TSI serii EA 211. Ponadto w czeskich zakładach od 2001 roku powstaje jednostka 1.2 HTP serii EA 111 - do maja 2014 roku wyprodukowano już 3 mln egzemplarzy.

Skoda ma bogatą tradycję w rozwijaniu i produkcji silników. W 1899 roku, 4 lata po utworzeniu firmy produkującej rowery, ojcowie założyciele - Václav Laurin i Václav Klement - po raz pierwszy wyposażyli swój jednoślad w silnik pomocniczy.

W 1905 roku Laurin i Klement stworzyli pierwszy automobil Voiturette A, napędzany chłodzonym cieczą, siedmiokonnym, dwucylindrowym silnikiem o pojemności 1 100 ccm. Kolejny etap w 1907 roku stanowiła budowa pierwszego ośmiocylindrowego silnika w Europie Środkowej. W 1924 roku nawet silniki lotnicze były wytwarzane przez firmę L&K.

Po fuzji ze Skoda w 1925 roku, rozwój silników nadal odgrywał ważną rolę. W okresie po II Wojnie Światowej ważnym punktem był pierwszy silnik montowany z tyłu pojazdu (1964 rok). W 1987 roku powrócono do do produkcji jednostek montowanych z przodu. Decydującym impulsem do nowoczesnej produkcji układów napędowych było stowarzyszenie firmy z Grupą Volkswagen w 1991 roku. Oprócz budowy silników, Skoda skupia się również na produkcji skrzyń biegów. W fabryce w Mladá Boleslav produkuje się ręczną skrzynię biegów MQ 200 i MQ/SQ 100. Dwusprzęgłowa, automatyczna przekładnia DQ 200 pochodzi natomiast z fabryki w Vrchlab.

ZOBACZ TAKŻE:

Sportowa historia Skody

Więcej o:
Copyright © Agora SA