Normy emisji spalin Euro pojawiły się w latach 90. ubiegłego wieku. Wprowadzono je w celu ograniczenia ilości tlenków azotu (NOx), węglowodorów (HC), tlenków węgla (CO) i cząstek stałych (PM) trafiających do atmosfery. O ile w przypadku silników benzynowych poziom dozwolonej emisji poszczególnych składników jest w zasadzie niezmienny od 2005 r., kiedy to zaczęło obowiązywać Euro 4, to w przypadku diesli restrykcje mają charakter skokowy.
Normy Euro a zmiany techniczne Konieczność obniżenia emisji spalin pociągnęła za sobą daleko idące modyfikacje wysokoprężnych jednostek napędowych. Dla użytkowników oznacza to dodatkowe koszty zakupu i eksploatacji samochodów. Na przestrzeni lat modyfikacje objęły m.in. wprowadzenie elektronicznego sterowania pracą silnika, zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa w systemie Common Rail z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi, użycie turbosprężarek ze zmienną geometrią oraz wprowadzenie recyrkulacji spalin. Pojawiły się katalizatory oksydacyjne minimalizujące emisję tlenku węgla (CO) i niespalonych węglowodorów (HC) oraz filtry cząstek stałych. Tlenki azotu redukowane są przez katalizatory zasobnikowe NOx w połączeniu z katalizatorem SCR, albo też poprzez wtryskiwanie AdBlue w połączeniu z katalizatorem SCR. AdBlue jest bezwonnym roztworem mocznika, który wchodzi w reakcję ze spalinami i przekształca do 80 proc. tlenków azotu w nieszkodliwy azot i parę wodną.
Mniej, mniej i jeszcze raz mniej Dla przykładu: według wspominanej normy Euro 4 wartość emisji tlenków azotów wynosi 0,25 g/km, a Euro 6 zakłada już zaledwie 0,08 g/km, czyli ponad trzykrotnie mniej. O ile dziewięć lat temu sumaryczna ilość NOx i CO mogła sięgać 0,30 g/km, to obecnie limitem będzie 0,17 g/km.
Wybór między katalizatorem zasobnikowym NOx a wtryskiem AdBlue zależy głównie od indywidualnej konstrukcji pojazdu. W przypadku dużych limuzyn, pickupów i samochodów sportowo-użytkowych zalety ma rozwiązanie z roztworem, gdyż nie jest już wtedy konieczna okresowa praca silnika na bogatej mieszance w celu oczyszczenia katalizatora zasobnikowego NOx. Ciężkie, paliwożerne auta wymagają tej operacji częściej, co zwiększałoby zużycie oleju napędowego. AdBlue znajduje się w oddzielnym zbiorniku, skąd jest pompowany do modułu dozującego. Z punktu widzenia właściciela samochodu ważne jest to, że środek musi być okresowo uzupełniany. Jego zużycie jest jednak niewielkie i wystarczy go dolewać na okresowych przeglądach serwisowych.
Norma Euro 6 zaczęła obowiązywać 1 września 2014 r. dla samochodów nowohomologowanych, a od 1 września 2015 r. w zakresie rejestracji oraz sprzedaży nowych typów pojazdów. W sumie od 1990 r. emisję cząstek stałych w samochodach z silnikami Diesla ograniczono o około 99 proc. Nowoczesna jednostka wysokoprężna emituje dziś niemal 98 proc. mniej tlenków azotu w porównaniu do samochodów z początku lat 90. Postępująca elektryfikacja napędów pomoże jeszcze bardziej obniżyć poziom emisji.
ZOBACZ TAKŻE: