Należąca do Daimlera firma Smart rozpoczyna nowy rozdział w swojej historii. Oferowane będą dwa zupełnie nowe modele. Klienci będą mogli wybierać pomiędzy nową generacją Fortwo i kompletnie świeżą interpretacją modelu Forfour. Obydwa auta powstały przy współpracy Renault. Niemcy wspólnie z Francuzami opracowali tylnonapędową platformę, którą dzielą modele Forfour i bliźniaczy Renault Twingo.
Zacznijmy od małego Smarta. Koncepcja Fortwo nie uległa zmianie. Auto ma nadal bardzo kompaktowe wymiary i tą samą długość całkowitą, która wynosi zaledwie 2,69 metra. Nowy Fortwo jest za to o 10 cm szerszy. Dzięki temu ma znacznie poprawić się komfort jazdy i stabilność prowadzenia przy zachowaniu zwrotności. Średnica zawracania wynosi jedyne 6,95 metra. Kto wie czy to nie jest najlepszy wynik na świecie. Nowy model przejął niemal wszystkie stylistyczne wytyczne zaprezentowanego w 2013 roku modelu Studie Forvision.
Forfour ma 3,49 metra długości i mierzy tyle samo na szerokość i wysokość co Fortwo (1,66 metra, 1,55 metra). Bagażnik ma pojemność 255 litrów i możną ją powiększyć przez rozłożenie foteli do 975 litrów. Po złożeniu przedniego oparcia pasażera we wnętrzu zmieszczą się przedmioty o długości 2,2 metra.
Obydwa nowe modele otrzymują seryjnie systemy ABS, ESP, ASR, pięć poduszek powietrznych, system pomagający ruszanie pod wzniesienia, asystent hamowania i bocznego wiatru. Opcjonalnie zamówić będzie można m.in. sportowe zawieszenie i elektryczne wspomaganie układu kierowniczego z zmienną charakterystyką (seria wspomaganie mechaniczne).
Jednostki napędowe (trzycylindrowe, benzynowe) pochodzą od Renault. Wolnossąca, jednolitrowa wersja dostępna będzie w dwóch wariantach mocy: 60 i 71 KM. Silnik z turbodoładowaniem o pojemności 0,9 litra osiągać będzie moc 90 KM. Do przeniesienia napędu posłuży 5-biegowa, manualna skrzynia od Renault lub 6-biegowa automatyczna z podwójnym sprzęgłem, pochodząca od firmy Getrag.
Póki co polskie ceny nie są znane. Wiadomo za to, że na rynku niemieckim Smart Fortwo z silnikiem o mocy 71 KM kosztować będzie 11 tysięcy euro, a za model czterodrzwiowy trzeba będzie zapłacić jedynie 600 euro więcej.
ZOBACZ TAKŻE:
Najpopularniejsze radia samochodowe w Okazje.info - lipiec 2014
OVERMAX OV-CR-411G
PIONEER MVH-160UI
PIONEER DEH-1600
w