Skoda Rapid Elegance 1.6 TDI | Test | Do bólu poprawny

Skoda wprowadziła Rapida, który wypełnił lukę pomiędzy Fabią, a Octavią. Samochód idealnie dopasowany do potrzeb europejskiego klienta - klasyczny wygląd nadwozia, przestronne wnętrze, pojemny bagażnik i oszczędny silnik to wszystko może przyczynić się do rynkowego sukcesu

Stylistycznie Rapid przypomina Octavię. Na początku miałem problemy żeby odróżnić od siebie  te dwa modele. Kompakt z Czech charakteryzuje się prostotą formy - mocno zaakcentowane linie, wyraźne przetłoczenia, charakterystyczny grill, wąskie lampy przednie i tylne w kształcie litery "C" sprawiają, że Skoda wygląda modnie i dynamicznie, a jednocześnie design pozbawiony fajerwerków pozwala nie rzucać się w oczy.

Najsilniejsza oferta modeli 4x4 w historii Skody

Pod maską testowanego egzemplarza umieszczono turbodiesla o pojemności 1,6 litra generującego moc 105KM przy 4400 obr/min i moment obrotowy 250 niutonometrów dostępny od 1500 do 2500 obr/min. Na rozpędzenie Rapida do pierwszej setki potrzebuje 10,4 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 190km/h. Przeciętne osiągi silnik Skody rekompensuje na stacji benzynowej. Przy normalnej jeździe spalanie nie przekroczy 5,5 l/100 km, jeśli jednak ktoś ma dużo cierpliwości i jest nastawiony na ecodriving wynik w okolicach 4 litrów jest jak najbardziej możliwy do osiągnięcia. Pięciobiegowa manualna, mechaniczna skrzynia biegów pracuje precyzyjnie, a poszczególne biegi wchodzą z przyjemnym oporem. Przełożenia są dobrze dobrane dzięki czemu Rapid sprawia wrażenie żwawszego niż jest w rzeczywistości. Brak szóstego biegu może być uciążliwy jedynie na autostradzie. Rapid jeździ tak jak wygląda czyli poprawnie. Zawieszenie to kompromis pomiędzy komfortem, a pewnym prowadzeniem.

Kierownica, zegary, panel klimatyzacji, system mulitimedialny czy włączniki wycieraczek - to wszystko już gdzieś widziałem. Skoda zmniejszając koszty produkcji zastosowała jak najwięcej elementów znajdujących się w magazynie, ale czy to źle? Moim zdaniem nie. Skoro działa i sprawdza się w chociażby w Superbie, dlaczego miałoby nie działać w budżetowym samochodzie jakim jest Rapid. Wnętrze zaprojektowane w charakterystyczny dla skody sposób. Jest przestronne i z łatwością pomieści cztery osoby zapewniając odpowiednio dużo miejsca na nogi jak i nad głową. Brak jakiegokolwiek polotu rekompensuje nienaganna ergonomia. Wszystko jest tam gdzie być powinno i gdzie się tego spodziewacie. Szeroki  zakres regulacji fotela oraz kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach pozwoli każdemu kierowcy znaleźć odpowiednią pozycję. We wnętrzu trochę czuć oszczędności. Deskę rozdzielczą oraz boczki drzwi wykończono twardymi plastikami. Jednak do jakości montażu i spasowania nie można mieć zastrzeżeń. Nic nie skrzypi, nie stuka i nie sprawia wrażenia, że zaraz odpadnie. Ciekawostką jest to, że kierowcy oddano we władanie przyciski do otwierania jedynie przednich szyb(mimo iż wszystkie cztery są elektryczne) - to już chyba przesadne cięcie kosztów. Mówiąc o wnętrzu nie można nie wspomnieć o bagażniku. Rapid dysponuje kufrem o pojemności 550 litrów(jeden z największych w klasie o ile nie największy). Po złożeniu tylnej kanapy otrzymujemy aż 1490 litrów. Dodatkową zaletą są regularne kształty. Minusem wysoki próg załadunku oraz to, że po złożeniu foteli nie uzyskamy płaskiej powierzchni.

Za najtańszego Rapida 1,2 TSI 75KM trzeba zapłacić 43 850zł. Za najtańszą wersję wyposażoną w silnik 1,6TDi 63 050 zł. Natomiast za testowany egzemplarz trochę ponad 84 tys. zł, a to już niebezpiecznie dużo. Za tę kwotę możemy kupić dobrze wyposażoną Octavię.

Suma summarum

Rapid jest dobrym samochodem. Nie wywołuje przyspieszonego bicia serca swoim wyglądem, ani osiągami. Jest trochę jak VW Golf - do bólu poprawny, wielozadaniowy, przewidywalny zwyczajnie nie ma się do czego przyczepić... ale chyba właśnie tego oczekujemy decydując się na zakup Skody.

Gaz oszczędny silnik, pojemny bagażnik, przestronne wnętrze

Hamulec kilka twardych tworzyw użytych do wykończenia wnętrza

Skoda Rapid Elegance 1.6 TDI | Kompendium

ZOBACZ TAKŻE:

Skoda Rapid Spaceback Style Plus | Test | Stylowa Skoda

fot. Michał Dek

Więcej o:
Copyright © Agora SA