Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI | Test | Otwarcie sezonu

Lato, wakacje - słoneczna pogoda i wysoka temperatura zachęcają do spędzania większej ilości czasu na świeżym powietrzu. Tym, którzy mają wolne co najmniej 132 300 zł, Audi proponuje coś, co dodatkowo umili najbliższy czas

Audi S3 Limousine - Test | Pierwsza jazda

Mowa o nowej generacji modelu A3 Cabriolet, który po wersji sedan uzupełnił gamę kompaktowych samochodów marki. Sprawdźmy, czym Audi zamierza przekonać do siebie klientów gustujących w jeździe ze złożonym dachem.

Kabriolety Audi z drugiej ręki - ogłoszenia

W porównaniu do poprzednika, Audi A3 Cabriolet znacznie urosło. Jest przede wszystkim o ponad 18 cm dłuższe, delikatnie szersze (o 2,8 cm) oraz ma większy rozstaw osi - 259,5 cm. Zmalała tylko wysokość, o 1,5 cm. Takie proporcje sprawiają, że samochód wygląda bardziej dynamicznie, a jednocześnie elegancko.

Patrząc na auto z zewnątrz nie mamy wątpliwości, jakiej jest marki. "A3-ka" przypomina oczywiście pozostałe modele Audi, a to za sprawą charakterystycznej atrapie chłodnicy, przetłoczeniom, reflektorom i tylnym lampom. Wracając do reflektorów, to na zamówienie mogą być one w całości wykonane w technologii LED, dodając autu atrakcyjności.

Projektanci "A3-ki" Cabrio nie zrezygnowali z miękkiego dachu. To dobrze, że trzymają się tego klasycznego rozwiązania, ponieważ moda na hardtopy minęła. Poza tym, tył pojazdu wygląda zgrabniej z materiałowym dachem, o niższej masie pojazdu nie wspominając. Nowa generacja powstała w myśl koncepcji lekkiej konstrukcji, w podstawowej wersji waży 1365 kg, czyli o 50 kg mniej od dotychczasowej.

Projektanci "A3-ki" Cabrio nie zrezygnowali z miękkiego dachu. To dobrze, że trzymają się tego klasycznego rozwiązania, ponieważ moda na hardtopy minęła.

Dach "odcina się" od karoserii aluminiowym obramowaniem przedniej szyby oraz srebrną listwą biegnącą wokół całego samochodu. Sam dach, w zależności od wybranego koloru nadwozia (w sumie jest ich aż 16), może być koloru czarnego, szarego lub brązowego. Składanie dachu odbywa się elektrohydraulicznie w czasie około 18 sekund (rozkładanie trwa o sekundę krócej). Do nas należy tylko trzymanie przycisku na tunelu środkowym, po wymaganym czasie złożony w trzy fałdy dach ląduje w specjalnej skrzyni w bagażniku, a my możemy cieszyć się słońcem. Mechanizm działa także podczas jazdy do prędkości 50 km/h, dzięki czemu deszcz nas nie zaskoczy.

Czas przyjrzeć się wnętrzu. Tutaj nie ma żadnej niespodzianki, ponieważ jest ono identyczne z pozostałymi wersjami nowej "A3-ki". Minimalistyczna deska rozdzielcza na pierwszy rzut oka wygląda jakby była to wersja podstawowa modelu, gdyż jest na niej zaledwie kilka przycisków i pokręteł, nie ma żadnego wyświetlacza. Nic bardziej mylnego! Większość funkcji obsługujemy poprzez system MMI, a kolorowy ekran (jego grafika mogłaby być lepsza w tej klasie) wysuwa się automatycznie z górnej części deski rozdzielczej po włączeniu zapłonu. Jednym ta koncepcja się to spodoba, drugim nie, ale dzięki temu wnętrze wygląda czysto i schludnie, nic nas nie rozprasza, a obsługa poszczególnych funkcji nie jest wcale trudna.

Audi należy również pochwalić za wysoką jakość wykończenia kabiny, plastiki są miękkie w dotyku i świetnie spasowane. Siedząc za kierownicą, wiemy za co płacimy więcej w przypadku marki premium. Dodajmy, że A3 Cabriolet jest produkowane w węgierskiej fabryce koncernu w Gyor. Zaskoczeni? To nic nadzwyczajnego w dzisiejszych czasach. Na Węgrzech powstawała również poprzednia generacja A3 Cabriolet, a obecnie wytwarzane są tam A3 Limousine oraz Audi TT.

Mercedes-Benz E350 BlueTEC Kabriolet | Test | Odrobina wyobraźni

W przypadku tego typu samochodu bagażnik nie ma większego znaczenia, ale z dziennikarskiego obowiązku nadmieńmy, że ma on maksymalnie 320 litrów pojemności (ze złożonym dachem 287 litrów). Kontynuując wątek przestrzeni, Audi twierdzi, że A3 Cabriolet jest czteromiejscowe. Rzeczywiście z tyłu są dwa miejsca, ale niewiele osób wytrzyma tam dłuższą podróż z powodu niedostatecznej ilości miejsca na nogi. Podczas jazdy bez dachu w tym miejscu lepiej zamontować opcjonalny windshot, ograniczający zawirowania powietrza we wnętrzu.

Testowany przez nas egzemplarz to wersja wyposażenia Ambition, czyli sportowy wariant modelu, m.in. z trójramienna kierownicą i sportowym zawieszeniem, obniżonym o 15 mm. Pod maską zamontowano najmocniejszą jednostkę benzynową w aktualnej ofercie (300-konne S3 nie jest jeszcze dostępne). Turbodoładowany silnik 1.8 TFSI o mocy 180 KM idealnie pasuje do tego samochodu. Kabriolet z reguły nie służy do bardzo szybkiej jazdy. Osiągi na poziomie 7,8 s do "setki" w zupełności wystarczą. Zużycie paliwa nie jest wygórowane. W zależności od stylu jazdy, w trasie komputer pokładowy wskazuje wyniki na poziomie 7-8 l/100 km. W mieście spalanie wzrasta do 10 litrów.

Naszą "A3-kę" wyposażono w system wyboru trybu jazdy (montowany seryjnie tylko w wersji Ambiente). Audi drive select ma wpływ na reakcję silnika na gaz, pracę skrzyni biegów, siłę progresywnego wspomagania układu kierowniczego, a także wydajność klimatyzacji. Kierowca może wybrać jeden z czterech trybów (efficeincy, comfort, auto lub dynamic), bądź skorzystać z opcji individual i dobrać poszczególne ustawienia według siebie. Pomiędzy skrajnymi trybami czuć wyraźną różnicę.

Audi drive select ma wpływ na reakcję silnika na gaz, pracę skrzyni biegów, siłę progresywnego wspomagania układu kierowniczego, a także wydajność klimatyzacji.

Napęd przekazywany jest na przednie koła (można zamówić quattro) za pośrednictwem dwusprzęgłowej skrzyni biegów, w Audi nazwanej S tronic. Sprawdza się ona świetnie podczas dynamicznej jazdy, kiedy biegi zmieniane są w błyskawicznym tempie. Nieco gorzej jest podczas delikatnego operowanie gazem w mieście, kiedy skrzynia potrafi nieprzyjemnie szarpnąć. Podobno nie można mieć wszystkiego? Nie do końca, pod tym względem nie ma sobie równych skrzynia ZF montowana np. w konkurencyjnym BMW. Same pochwały należą się za to układowi zawieszenia, który umożliwia szybsze pokonywanie zakrętów, a jednocześnie całkiem dobrze radzi sobie z niedoskonałościami nawierzchni, nawet w egzemplarzu z 19-calowymi obręczami kół i oponami w rozmiarze 235/35.

Gdy nie mamy ochoty na jazdę bez dachu lub użytkujemy auto cały rok, liczymy, że dach (nawet materiałowy) zapewni dostateczną izolację termiczną i akustyczną. Tej pierwszej nie mieliśmy okazji sprawdzić w czerwcu, ale jeśli chodzi o komfort panujący w kabinie, to na "A3-ce" się nie zawiedziemy. Nawet przy prędkości autostradowej we wnętrzu nie jest przesadnie głośno.

Gaz

Świetne prowadzenie, wysoka jakość wykonania, dobrze wyciszona kabina

Hamulec

Wysoka cena, mało miejsca z tyłu

Summa summarum

Audi A3 Cabriolet jest udanym kompaktowym kabrioletem, którego docenimy za poprawne prowadzenie i dobre wykończenie. Przyjemność z jazdy z wiatrem we włosach gwarantowana. Jednak nie wszystkim do gustu przypadnie mało efektowny wygląd, zwłaszcza wnętrza.

Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI S tronic Ambition | Kompendium

* dach rozłożony/złożony

ZOBACZ TAKŻE:

Opel Cascada 1.6 Turbo Cosmo | Test | "polski" kabriolet

Więcej o: