Toyota Avensis Wagon 2.0 D4 High

Toyota Avensis Wagon to usportowione i jednocześnie praktyczne kombi - dobrze się prowadzi, ma dynamiczną sylwetkę i oferuje sporą przestrzeń bagażową.

Udany start

Poprzedni model Avensisa nie wyróżniał się szczególnie na tle pojazdów konkurencji, ale ceniony był za jakość wykonania i niezawodność. Nowy model próbuje ująć nabywcę cechami, które nie były mocną stroną poprzednika. Toyota Avensis Wagon jest koncepcyjnie bliższa np. Renault Lagunie Kombi niż Fordowi Mondeo Kombi. To rodzinne auto dla zamożnych i aktywnych osób, a nie dla ludzi, którzy szukają samochodu z jak największym bagażnikiem.

Dobra cena

Jeśli weźmiemy pod uwagę najtańsze wersje kombi, cena Avensisa (1.6 VVT-i Terra - 71 100 zł) jest zbliżona do cen Forda Mondeo (1.8 Ambiente X100 - 68 500 zł) i Renault Laguny (1.6 16V Autentique - 71 400 zł), natomiast znacznie niższa niż Volkswagena Passata (1.6 Basis - 80 890 zł). Testowaliśmy Toyotę Avensis Wagon z dwulitrowym silnikiem i w najbogatszej wersji High - za 103 700 zł. To sporo, ale w zamian otrzymujesz samochód z niemal kompletnym wyposażeniem.

Słaby punkt to brak możliwości dokupienia dodatków z listy wyposażenia opcjonalnego. Toyota oferuje auta wyłącznie w określonych odmianach - Terra, Sol, Sol Plus i High (przy czym testowana wersja silnikowa 2.0 D4 nie jest dostępna w wersji Terra). Na życzenie można zamontować tylko system nawigacji satelitarnej (4600 zł).

Już w najuboższej odmianie Terra znajdują się cztery poduszki powietrzne i airbag chroniący kolana kierowcy, ABS, EBD (system elektronicznego podziału siły hamowania), wspomaganie układu kierowniczego, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, ręcznie sterowana klimatyzacja, komputer pokładowy, radio z odtwarzaczem CD i kaset. Testowany Avensis Wagon w wersji High miał oprócz tego dwustrefową, elektronicznie sterowaną klimatyzację, ksenonowe reflektory, skórzaną tapicerkę, tempomat, system kontroli toru jazdy (VSC), 17-calowe obręcze aluminiowe i przyciemniane szyby.

Pewnym problemem jest ograniczona oferta silnikowa. Brakuje jednostki benzynowej o mocy zbliżonej do 200 KM, nie mówiąc o silniku, który pozwoliłby Avensisowi konkurować z 275-konnym Passatem W8. Toyota planuje wprowadzenie motoru 2.4 o mocy ponad 160 KM.

Zastrzeżenia do silnika

Prowadzenie Avensisa Wagon sprawia przyjemność. Zawieszenie zapewnia komfort, bardzo skutecznie tłumi nierówności nawierzchni i nie hałasuje. Jednocześnie jest sztywne i samochodem można bez obaw jechać szybko krętymi drogami, co nieczęsto się zdarza w autach typu kombi. Rozłożenie nacisku na koła niewiele różni się od tego w sedanie czy liftbacku, co gwarantuje poprawne zachowanie podczas jazdy. W zakrętach Avensis Wagon prowadzi się neutralnie, szybko reaguje na ruchy kierownicą, demonstruje przewidywalne reakcje nawet w sytuacjach, kiedy zbliżamy się do granicy przyczepności kół, i bardzo dobrze utrzymuje kierunek na wprost. To w dużej mierze zasługa tylnego zawieszenia z podwójnymi wahaczami, adaptowanego ze sportowego modelu Celica. Przejmując układ, dopasowano jedynie charakterystykę jego pracy do większej masy i przeznaczenia samochodu rodzinnego. Stabilności testowanej Toyocie dodawały opony Bridgestone Turanza o rozmiarze 215/45 R 17 - bardzo dobrze spisujące się w każdych warunkach. W sumie Toyota pod względem pracy układu zawieszenia nie jest może najlepsza w klasie, ale plasuje się w ścisłej czołówce.

Negatywna cecha ujawniła się po pełnym obciążeniu auta (ładowność 455 kg). Zdarzało się, że na pofałdowaniach asfaltu tył samochodu nieprzyjemnie "dobijał".

Podróżując Avensisem na długich dystansach, docenisz niski poziom hałasu. W Toyocie jest cicho dzięki dobrej aerodynamice nadwozia (współczynnik oporu powietrza Cx zaledwie 0,29 dla wersji Wagon), ograniczającej szum powietrza (zastosowano dodatkowe osłony pod silnikiem i zbiornikiem paliwa), oraz nowemu lekkiemu materiałowi, którego użyto do wygłuszenia kabiny. Konstruktorzy zmniejszyli hałas, zachowując małą masę auta.

Mieszane odczucia budzi praca jednostki napędowej. Wprawdzie benzynowy silnik 2.0 D4 - o zmiennych fazach rozrządu, z bezpośrednim wtryskiem paliwa - jest zaawansowany technicznie i ekologiczny, ale, niestety, te cechy nie przekładają się pozytywnie na wrażenia z jazdy. Jednostka staje się głośna w wyższym zakresie obrotów i zużywa sporo paliwa, a przy tym nie wyróżnia się na tle konkurencji osiągami. Za to mechanizmy sterowania pracują nienagannie. Działanie hydraulicznego wspomagania układu kierowniczego, dozowanie hamulców, praca skrzyni biegów, reakcja na ruchy pedału przyspieszenia - nie budzą zastrzeżeń.

Świetne wykonanie

Wygląda na to, że konstruktorzy Avensisa starali się dorównać pod względem jakości materiałów i precyzji montażu liderowi w tej kategorii, czyli VW Passatowi.

W stylizacji i rozplanowaniu wnętrza japońskiego auta widać inspirację szkołą niemiecką. Wszystkie przełączniki znajdujesz intuicyjnie. Funkcjonalności wnętrza niewiele można zarzucić. Kierowca i pasażerowie mają do dyspozycji dużo miejsca i wygodne fotele. Co prawda, pozycja za kierownicą nie dorównuje tej z Passata, a podłokietnik czasami przeszkadza w trakcie zmiany biegów, ale i tak Avensis prezentuje się bardzo dobrze.

Pięć gwiazdek

Avensis zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa biernego potwierdzony znakomitym wynikiem testu zderzeniowego EuroNCAP. Jest pierwszym japońskim samochodem, który otrzymał pięć gwiazdek. W osiągnięciu sukcesu pomogły poduszka powietrzna chroniąca kolana kierowcy i system przypominający o zapięciu pasów. Kiedy rozpoczynasz jazdę bez zapiętych pasów, system emituje sygnał dźwiękowy. Jeżeli nie zareagujesz w ciągu kilkunastu sekund, dźwięk staje się tak natarczywy, że czym prędzej je zapinasz.

Oprócz niespotykanej do tej pory poduszki zabezpieczającej kolana, w standardowym wyposażeniu Toyoty Avensis znajdziesz komplet airbagów, w tym kurtyny chroniące również pasażerów siedzących z tyłu. O aktywacji i poziomie napełnienia czołowych poduszek powietrznych decyduje komputer po przetworzeniu informacji, które docierają aż z trzech czujników - zapięcia pasów bezpieczeństwa, ustawienia fotela i wartości przyspieszenia.

Zastosowano elektroniczne systemy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: ABS, EBD, VSC (Vehicle Stability Control - kontroli stabilności pojazdu), TRC (Traction Control - kontroli napędu), BA (Brake Assist - wspomagający hamowanie).

Ciekawa kompilacja

Konstruktorzy Toyoty inspirowali się najlepszymi cechami samochodów konkurencji, chcąc stworzyć auto ekskluzywne jak VW Passat, o sportowym charakterze Alfy Romeo 156 Sportwagon, a jednocześnie - z obszernym wnętrzem i praktycznym bagażnikiem. Wprawdzie Toyota nie zdecydowała się na walkę z rekordzistami klasy w kategorii "wielkość bagażnika", ale dzięki temu nowy Avensis prowadzi się lepiej niż można się spodziewać po kombi. Reasumując to solidny, bardzo dobrze wykończony i przyjemny w użytkowaniu samochód pozbawiony dokuczliwych wad.

DANE TECHNICZNE

Pomiary testowe*

* mierzone przy temp. 24°C na suchej nawierzchni, samochód wyposażony w opony letnie

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.