Peugeot 301 LPG | Test | Tanie jeżdżenie

Eleganckie nadwozie oferujące sporo przestrzeni, wolnossący silnik benzynowy i niskie koszty utrzymania to podstawowe cechy Peugeota 301. A co, jeśli doda się do tego dedykowaną instalację LPG?

Skoda Rapid | Test | Nie szkoda, że to Rapid

Europejski sukces Dacii Logan pokazał, że wciąż istnieje rynek na niedrogie samochody, mające spełniać podstawowe zadanie. Przewozić właściciela z punktu A do punktu B nie narażając go na wygórowane koszty. Peugeot też dostrzegł potencjał dla tanich modeli, co przełożyło się na model 301. Nazwa i wymiary zewnętrzne sugerują, że mamy do czynienia z samochodem kompaktowym, choć w rzeczywistości 301 powstał na płycie podłogowej aut segmentu B. Studiując tabelę z wymiarami trudno będzie znaleźć potwierdzenie niższego pochodzenia klasowego. Jedynie szerokość (1,74 m) jest nieco mniejsza, niż w przeciętnym aucie kompaktowym, jednak rozstaw osi jest spory (2,65 m) i przekłada się na więcej, niż wystarczającą ilość miejsca na nogi dla pasażerów tylnej kanapy, a bagażnik liczy 506 litrów pojemności i dodatkowo można go powiększyć składając oparcie tylnej kanapy.

Ten francuz jest idealny do miasta - ogłoszenia

Dla 115-konnego silnika 1.6 Vti podstawową wersją wyposażenia jest średnia specyfikacja Active. W stosunku do "golasa" Access (dostępnego z silnikami 1.2 Vti oraz 1.6 HDI) oferuje radio z CD, ręczną klimatyzację, światła przeciwmgielne oraz dzielone i składane oparcie tylnej kanapy. To już wystarczy, by bez wyrzeczeń poruszać się nim na co dzień. Ale pozostaje jeszcze kwestia kosztów. Peugeot oferuje dla chętnych instalację LPG montowaną w wybranych stacjach ASO. Za 3100 zł. Pod maskę trafi zestaw BRC Sequent 24 dostosowany do silnika 301-ki przez firmę Czakram. Tankowanie 35-litrowego zbiornika umieszczonego w miejscu koła zapasowego odbywa się za pomocą wpustu sprytnie schowanego pod klapką wlewu paliwa (bak mieści 50 litrów benzyny). Dzięki temu 301 LPG nie zdradza z zewnątrz żadnych oznak "zagazowania". Wadą jest koło zapasowe zajmujące sporo miejsca w bagażniku.

Zużycie gazu LPG w Peugeocie 301 1.6 wynosi około 9 litrów na 100 km

Działanie instalacji jest automatyczne, rozruch silnika odbywa się na benzynie, al. Następnie następuje przełączenie na zasilanie gazem. Wszystko odbywa się w sposób niezauważalny dla kierowcy. Tak samo jest w przypadku osiągów, różnicy praktycznie nie czuć. Średnie spalanie podawane przez Peugeota dla tego modelu to 6,5 l/100 km. Z naszych obliczeń wynika, że w rzeczywistości trzeba liczyć się z dodatkowym litrem pochłanianym co każde 100 km. Zużycie gazu LPG wyniosło około 9 litrów na 100 km.

Pueugeot 301 powstał z myślą o krajach rozwijających się (Afryka Północna, Bliski Wschód, Azja, Rosja), gdzie jakość dróg pozostawia dużo do życzenia. Zawieszenie zestrojono wyjątkowo miękko, zadowoleni będą z pewnością kierowcy pamiętający auta francuskie z lat 80. Wybieranie nierówności jest wręcz przyjemne, a dziury, czy progi zwalniające podwozie 301-ki przyjmuje ze stoickim spokojem. Peugeot zapewnia, że powinno być bardziej odporne na zużycie, niż to stosowane w "europejskich" modelach. Ciekawostką jest umieszczenie wlotu powietrza do silnika tuż pod maską, za reflektorem, dzięki czemu pokonywanie przeszkód wodnych grożących zalaniem wnętrza nie unieruchomi silnika. Układ kierowniczy zapewnia wystarczającą ilość informacji o podłożu, choć o ostrej jeździe powinniśmy zapomnieć choćby ze względu na szybko pojawiającą się, zwłaszcza na mokrej nawierzchni, podsterowność.

Peugeot 301 1.6 Vti Active kosztuje (w promocji) 47 800 zł, a w wersji z instalacją LPG 50 900 zł. Oprócz oszczędności wynikających z niskich cen gazu LPG powinniśmy uwzględnić też wyższą wartość przy odsprzedaży. Dla przeciwników instalacji gazowych Peugeot przygotował słabszą, ale bardzo oszczędną wersję wysokoprężną z silnikiem 1.6 HDI (82 KM) Active za 51 000 zł. Niestety na tle konkurencji 301 wypada słabo. Identyczny technicznie Citroen C-Elysee kosztuje już 42 200 zł.

* cena w promocji

Summa Summarum

Peugeot 301 to niedrogi, pojemny i komfortowy samochód stworzony z myślą o niskich kosztach utrzymania. Instalacja LPG pasuje do niego jak ulał. Ucieszą się z niej zwłaszcza przeciwnicy "klekotów". Jedyną wyraźną wadą jest "wyeksmitowanie" koła zapasowego, które pozostaje nam wozić w bagażniku.

Gaz - komfortowe zawieszenie - sporo miejsca w środku - solidne wykonanie wnętrza - wpust gazu LPG schowany pod klapką baku

Hamulec - słabo wyciszone wnętrze - metaliczny dźwięk zamykania klapy bagażnika i drzwi - koło zapasowe zajmuje miejsce w bagażniku

Peugeot 301 1.6 VTi Active LPG | Kompendium

* zużycie benzyny - dane fabryczne

ZOBACZ TAKŻE:

Citroen C-Elysee | Pierwsza jazda

Więcej o:
Copyright © Agora SA