Elektroniczny układ ESP stanowi bardzo ważny element poprawy bezpieczeństwa czynnego pojazdu. Aktywowany system automatycznie pomaga w zachowaniu stabilności toru jazdy, która najczęściej bywa tracona na śliskiej nawierzchni oraz podczas pokonywanie łuku drogi ze zbyt wysoką prędkością.
Bardzo często mówi się, że ESP jest najważniejszym systemem samochodu zaraz po pasach bezpieczeństwa. W związku z tym coraz więcej krajów wskazuje system stabilizacji toru jazdy jako element podstawowego wyposażenia nowych aut. W Unii Europejskiej obowiązek wyposażania w układ ESP dotyczy wszystkich samochodów, które przeszły proces homologacji po październiku 2011 roku. Od listopada 2014 roku wszystkie nowe samochody będą już wyposażone w ESP. Już dziś 78 proc. wszystkich nowych samochodów osobowych i lżejszych samochodów dostawczych w Europie posiada system ESP. Obowiązek seryjnego montażu układu we wszystkich pojazdach o masie do 4,5 tony został już także wprowadzony w USA, Australii i Izraelu. W nadchodzących latach lista takich krajów znacznie się wydłuży.
Znajdź swój wymarzony samochód używany
Coraz większą popularność ESP dobrze obrazuje poniższy wykres wskazujący skalę produkcji tego układu od 1995 roku. Od 2010 roku wyprodukowana więcej układów niż przez wcześniejsze 15 lat. Najnowsza, dziewiąta generacja układu waży zaledwie 1,6 kg. Jest nie tylko lżejsza od pierwszej wersji, ale również mniejsza i tańsza.
Wiemy już jakie korzyści przynosi działanie samego układu ESP, ale warto podkreślić, że na jego bazie opracowano wiele innych zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę, np. utrzymujących stały odstęp od poprzedzającego pojazdu lub ułatwiające parkowanie.
ZOBACZ TAKŻE: