Poprzedni Lexus RX 300 znalazł pół miliona nabywców na całym świecie. Bodźcem do odnowienia modelu były narzekania amerykańskich posiadaczy dotychczas produkowanych aut na zbyt skromne możliwości trzylitrowego silnika i przewagę takich europejskich konkurentów jak BMW X5 3.0 czy Mercedes ML 320. W USA zmodyfikowany Lexus dysponuje silnikiem 3,3 litra (i nosi nazwę RX 330), ale w Europie będziemy musieli się zadowolić jednostką 3.0.
Od wcześniejszej odmiany nadwozie różni się bardziej sportową sylwetką, ale konstrukcyjnie samochód bazuje na poprzednim modelu. W czasie pierwszych jazd (przeprowadzonych na Sardynii) próbowaliśmy sprawdzić, jak odnowiony Lexus zamierza walczyć o serca i portfele europejskich kierowców.
Zajęcie miejsca w bardzo szerokim, elektrycznie regulowanym fotelu kierowcy ułatwia cofająca się usłużnie kierownica. Rzut oka na uporządkowaną tablicę rozdzielczą pozwala szybko zorientować się w obsłudze samochodu, a sportowy wystrój wnętrza obiecuje mocne wrażenia.
Nowy sześciocylindrowy, widlasty silnik o mocy 204 KM ma wystarczający moment w zakresie najczęściej używanych obrotów, by poczuć się pewnie podczas jazdy drogami szybkiego ruchu. Każdemu kierowcy spodoba się niezłe przyspieszenie - producent deklaruje, że auto rozpędza się do setki w 9 sekund.
Przy prędkości 140 km/h w kabinie nadal jest cicho - japońscy inżynierowie dobrze odizolowali wnętrze pojazdu od szumu z zewnątrz i odgłosów pracy silnika czy skrzyni biegów. Pięciostopniowy "automat" zmienia biegi w prawie niezauważalny sposób. Znudzony kierowca przy zmianie przełożeń może skorzystać z łatwego w obsłudze trybu sekwencyjnego. Wtedy wybieranie biegu odbywa się przez popychanie drążka sterującego skrzynią do przodu (zmiana na wyższy) lub do tyłu (redukcja biegu)
Zawieszenie, jak na tak luksusowy samochód, jest dosyć twarde, ale za to pozwala poczuć się pewniej na szybko pokonywanych zakrętach. To bardzo ważne w samochodach typu SUV, które z natury są znacznie mniej stabilne niż auta osobowe, a na prostej - zdradliwie szybkie. Pogodzić komfort z dobrymi właściwościami jezdnymi pomogło zastosowane elementów pneumatycznych zamiast tradycyjnych sprężyn. Nad sprężynami mają tę przewagę, że ich charakterystyka może być zmieniana w mgnieniu oka. Niestety, takie zawieszenie na razie nie jest oferowane u nas.
W czasie pierwszych jazd była piękna pogoda, nie można więc jeszcze powiedzieć, jak samochód zachowuje się na mokrej nawierzchni. Hamulce sprawiają wrażenie bardzo wydajnych, a podczas nagłego hamowania nadwozie Lexusa nie "nurkuje".
Przeznaczeniem Lexusa RX 300 są miejskie bulwary i autostrady, ale w większości wypadków auto doskonale sprawdzi się i poza szosą. Mocny silnik, stały napęd na cztery koła i duże, 17-calowe koła pozwalają dojechać nim znacznie dalej niż jakimkolwiek samochodem osobowym, choć takie parametry jak zestopniowanie skrzyni biegów, konstrukcja podwozia czy ogromny ciężar skłaniają do rozwagi podczas wypadów na bezdroża.
W przestronnej kabinie na obitych skórą fotelach wygodnie usiądzie pięć osób. Szkoda, że trzeciego rzędu siedzeń nie ma w ofercie nawet za dopłatą, gdyż dodatkowe miejsca zaczynają być standardem w SUV-ach. Kiedy wybierasz się na piknik czy wakacje, na ekwipunek czeka 439-litrowy bagażnik. Drogę umili dwustrefowa klimatyzacja i system audio z ośmioma głośnikami. Gdy już dojedziesz na miejsce, szybko docenisz takie udogodnienia, jak elektrycznie zamykana tylna klapa czy gniazdko 12V, do którego można podłączyć lodówkę.
Nie trzeba dodawać, że - jak przystało na współczesny produkt z "wyższej półki" - Lexus oferuje pełne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. Samochód ma siedem poduszek powietrznych (czołowe, boczne, kurtyny oraz chroniącą kolana kierowcy), ABS z korektorem siły hamowania (EBD), systemy kontroli trakcji (TC) i stabilizacji toru jazdy (VSC) oraz ksenonowe reflektory.
W Polsce RX 300 będzie sprzedawany w sieci Toyoty, cena najtańszej wersji Sport 254 500 zł, najdroższej Prestige 317 000 zł.
Lexus RX 300 Sport - 254 500 zł
Standard: poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, poduszki boczne, poduszka chroniąca kolana kierowcy, kurtyny, ABS+EBD, układ stabilizacji jazdy VSC, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, klimatyzacja automatyczna, tempomat, przesuwana tylna kanapa, system audio z CD i 8 głośnikami, zmieniarka CD
pakiet LUX: skórzana tapicerka, elektrycznie regulowane fotele, podgrzewane przednie siedzenia - 13 300 zł
pakiet Comfort: elektryczna regulacja kierownicy, czujnik deszczu, fotel kierowcy z pamięcią ustawienia, dodatkowe
oświetlenia wnętrza - 6900 zł
otwierany dach - 6450 zł
koła 18-calowe - 2670 zł