Honda Civic Tourer | Pierwsza jazda | Powrót w dobrym stylu

Oferta kompaktowych kombi ostatnimi czasy znacznie się powiększyła. Rosnące zainteresowanie tego typu samochodami zamierza wykorzystać również Honda, wracając po ponad 10 latach z praktyczniejszą wersją Civica

Honda zapowiada turbodoładowane silniki VTEC

Niewiele osób pewnie wie, że kompakt Hondy był już oferowany w nadwoziu kombi. To jednak prawda, miało to miejsce w przypadku szóstej generacji modelu, który pojawił się na rynku w 1998 roku. Civic Aerodeck, tak jak najnowszy Tourer, został stworzony z myślą o Europie i był produkowany w angielskich zakładach koncernu w Swindon. Samochód nie grzeszył urodą, nie cieszył się też zbyt dużą popularnością i w rezultacie stał się egzotykiem, szczególnie na polskich drogach. Wraz z pojawieniem się następcy w 2001 roku ten wariant definitywnie wycofano z oferty. Później Civic oferowany był w wersjach trzy-, cztero- i pięciodrzwiowej, ale nie z nadwoziem kombi. Aż do teraz. Powodem zmiany decyzji japońskiego producenta jest stabilna sytuacja sektora samochodów typu kombi segmentu C, prognozy mówią nawet o jego wzroście w najbliższych latach. To znakomita okazja do ponownego spróbowania swoich sił na tym polu.

Tym razem Honda podeszła do tego projektu kompaktowego kombi dużo solidniej. Koncepcja opracowania praktycznego pojazdu pozostała w zasadzie taka sama, Civic Tourer posiada wiele wspólnych cech z pięciodrzwiową wersją modelu, ale nie ma już na siłę "doklejonego" większego bagażnika. Oba warianty są identyczne do środkowego słupka. Wspólne są jeszcze tylko klamki tylnych drzwi, ukryte w słupkach C, a także plastikowe osłony rantów nadkoli. Przy okazji premiery Tourera, Civic 5d przeszedł niewielki lifting (oba trafią do sprzedaży w Polsce w lutym 2014 roku). W sumie ciężko nazwać ten zabieg liftingiem, to raczej kosmetyka. Centralna część przedniego zderzaka jest teraz polakierowana błyszczącym lakierem Piano Black - ciekawe jak będzie ten element wyglądać po uderzeniach od kamieni znajdujących się na drodze lub po kilku wizytach na myjni? Błyszcząca czerń pojawiła się też wewnątrz, na kierownicy. Poza tym zastosowano białe przeszycia na kierownicy i fotelach oraz chromowane obwódki otworów wentylacyjnych. To wszystko, więc skupmy się ponownie tylko na Civicu Tourer.

Na żywo samochód prezentuje się bardzo dobrze. Dynamiczna linia może się podobać. Zapewne znajdzie się wiele osób, którym taki design nie przypadnie do gustu, ale przynajmniej Civic Tourer nie jest nijaki i nie pozostawia nikogo obojętnym. Ma swój styl i znacząco wyróżnia się wśród konkurencji.

"Już na pierwszy rzut oka widać, że Civic Tourer wyglądem nie przypomina typowego kombi, bowiem debiutujące ostatnio modele charakteryzuje bardzo podobna stylistyka, z którą Civic Tourer ma niewiele wspólnego." Adrian Killham, kierownik projektu Civic Tourer

Kombi jest tylko o 235 mm dłuższe od hatchbacka, ale szerokie i niskie nadwozie Civica Tourer skrywa jedną z najbardziej przestronnych kabin w swojej klasie! Rekordowo pojemny jest bagażnik, który ma aż 624 litry pojemności (do wysokości rolety bagażnika). Pod podłogą bagażnika wygospodarowano jeszcze całkiem spory schowek. Bez problemu zmieszczą się w nim dwie walizki kabinowe. W tym przypadku musimy jednak zapomnieć o kole zapasowym, nawet o "dojazdówce". Po złożeniu siedzeń uzyskujemy płaską podłogę, a pojemność przedziału bagażowego wzrasta do 1668 litrów (do linii dachu).

Wygodny załadunek i rozładunek ułatwia bardzo niski próg znajdujący się na wysokości podłogi bagażnika (565 mm). Pomyślano także o wysoko otwierającej się klapie, pod którą można stanąć bez obawy o bolesne uderzenie głową, oczywiście o ile nie jest się wzrostu koszykarza. To jeszcze nie wszystko. Civic Tourer został wyposażony w tylne siedzenia "magic seats" - rozwiązanie znane już z modeli Jazz i Civica 5d, którego zastosowanie umożliwia centralne umieszczenie zbiornika paliwa pod przednimi fotelami. Siedziska tylnych foteli mogą zostać uniesione, co umożliwia transport wysokich przedmiotów. Często się z tego pewnie nie będzie korzystać, ale konkurencja tego nie ma. Warto jeszcze wspomnieć, że w kombi z tyłu wygodniej mogą podróżować roślejsi pasażerowie, dzięki wyżej poprowadzonej linii dachu.

Honda Civic Type R | Pierwsze informacje

Civic Tourer jest niski, ale mimo to pozycja za kierownicą jest wysoka. Dziwne w przypadku Hondy. Podczas prezentacji mieliśmy udostępnione do jazdy tylko samochody z nowymi silnikami Diesla 1.6 i-DTEC (również produkowane w Swindon). 120 KM mocy i 300 Nm momentu obrotowego (przy 2 tys. obr.) w zupełności wystarczają do sprawnej jazdy, przynajmniej "na pusto". Z pełnym obciążeniem będzie zapewne nieco gorzej. Mała jednostka wysokoprężna zużywa za to niewielkie ilości paliwa - w cyklu mieszanym ok. 5 litrów oleju napędowego na 100 km. Pochwalić należy pracę manualnej skrzyni biegów. Drugą wersją silnikową jest dobrze znany benzyniak 1.8 i-VTEC o mocy 142 KM, dostępny również z automatyczną skrzynią biegów. Na tym gama jednostek napędowych się kończy.

Nowe kompaktowe kombi to pierwsza seryjna Honda wyposażona w adaptacyjne amortyzatory, ale tylko tylnego zawieszenia. System automatycznie dostosowuje siłę tłumienia do warunków jazdy za pomocą zaworów elektromagnetycznych, które sterując przepływem oleju, regulują siłę amortyzacji, co ma poprawić stabilność i komfort jazdy niezależnie od obciążenia pojazdu. Do wyboru są trzy tryby: standardowy, komfortowy i sportowy. Różnice w pracy amortyzatorów może i są wyczuwalne, ale tylko nieznacznie. Przypominamy, że jeździliśmy samochodami bez zbyt dużego obciążenia. Zawieszenie Hondy (kolumny McPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu) jest raczej sztywno zestrojone, umożliwiając dynamiczną jazdę, ale zapewniając jednocześnie przyzwoity komfort podróżowania. Zmodyfikowano również charakterystykę pracy układu kierowniczego ze wspomaganiem elektrycznym (EPS), dzięki czemu samochód prowadzi się pewnie i przewidywalnie.

Oferta Hondy Civic Tourer obejmuje bogatą listę elektronicznych systemów bezpieczeństwa czynnego. Postanowiliśmy tylko je wymienić, w celu uzyskania informacji o działaniu każdego z nich zapraszamy na stronę internetową Hondy. Oto one: system aktywnego hamowania w ruchu miejskim, ostrzegania przed kolizją, ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu, automatyczne światła drogowe, system rozpoznawania znaków drogowych, układ monitorujący martwe pole widzenia, system ostrzegania o zbliżającym się pojeździe podczas cofania, układ ograniczający ryzyko kolizji, tempomat adaptacyjny i system kontroli stabilności jazdy. Do wyboru są również pakiety akcesoriów, pozwalających zindywidualizować pojazd - wpływające na jego wygląd, poprawiające funkcjonalność czy zabezpieczające auto przed czynnikami zewnętrznymi.

Zobacz wideo

Sprzedaż Civica Tourer w Polsce rozpocznie się pod koniec lutego przyszłego roku. Oficjalny cennik nie jest jeszcze znany, ale polski oddział Hondy poinformował, że kombi będzie o około tysiąc euro droższe od standardowego hatchbacka, który z silnikiem 1.8 bez promocji kosztuje od 71 500 zł. Wysokie ceny mogą skutecznie ograniczyć zainteresowanie nowym modelem nie tylko rodziny, ale także floty, które stanowią spory ułamek sprzedaży w tym segmencie samochodów. Liczymy na atrakcyjne promocje!

Nowa Honda Civic - sprawdź ceny

Summa summarum

Wyróżniająca się stylistyka, a do tego wysoka funkcjonalność - te dwie cechy raczej rzadko idą ze sobą w parze. Hondzie udało się je połączyć. Civic Tourer wydaje się być bardzo ciekawym i godnym polecenia modelem kombi w segmencie kompaktów. Podstawowym minusem może być brak mocniejszych silników w ofercie.

Gaz

Oryginalny wygląd, dobre prowadzenie, oszczędny turbodiesel 1.6, wysoka funkcjonalność, bardzo duży bagażnik

Hamulec

Tylko dwa silniki do wyboru, brak koła zapasowego, wysoka cena

Honda Civic Tourer | Kompendiu m

Więcej o: