Zbudowany na zupełnie nowej platformie nowy Volkswagen ma mieć nieco szerszy rozstaw kół, krótszy przedni i tylny zwis, ale ma zachować niemal identyczną długość karoserii. Rozstaw osi urośnie aż o 10 cm, co ma wpłynąć głównie na komfort we wnętrzu.
Z innych znanych informacji wiadomo, że ma zostać zmniejszona masa własna auta. W zależności od modelu ma być to nawet do 80 kg. Wszystkie silniki będą odpowiadały normie Euro 6. W 2015 roku pojawi się wersja Plug-in-Hybrid o mocy około 170 KM. Na samej baterii Passat nowej generacji B8 będzie mógł pokonać dystans około 50 km. Topowa wersja napędzana będzie silnikiem TSI z Golfa R i osiągać będzie moc około 280 do 300 KM. Ten sam czterocylindrowy silnik będzie dostępny również w słabszej wersji z mocą 220 KM. Poza tym oferowane będą jednostki napędowe TSI o pojemności 1,4 i 1,8 litra, które osiągać będą od 122 do 184 KM. Najsłabszy TDI będzie miał 2 litry pojemności i 110 KM mocy. Najmocniejsza wersja tego wysokoprężnego silnika ma osiągać około 184 KM.
Volkswagen pracuje nad 10 biegową wersją skrzyni DSG. Jednak jest mało prawdopodobne żeby była ona gotowa do momentu wprowadzenia auta na rynek. Prezentacja nastąpi przypuszczalnie podczas salonu IAA we Frankfurcie w 2015 roku.