Korzeni konceptu należy doszukiwać się w modelu C-Cactus Concept, który zadebiutował na salonie we Frankfurcie w 2007 roku. Nowy Cactus jest kolejnym stadium tego projektu. Citroen zapowiada, że następny krok nastąpi w 2014 roku. Czekamy z niecierpliwością!
Patrząc na nowe C4 Picasso, śmiemy twierdzić, że koncepcyjny Cactus (wykorzystuje tę samą płytę podłogową) może bez większych zmian wejść do produkcji seryjnej. Kompaktowy hatchback, a raczej crossover, ma 21 cm prześwitu i mierzy 4,21 m długości, 1,75 m szerokości i 1,53 m wysokości.
We wnętrzu zamontowano przednie fotele w starym kanapowym stylu, ale na tym kończą się odwołania do przeszłości. Miejsce zegarów zajął wyświetlacz LCD. Głównym punktem deski rozdzielczej jest kolejny ekran o przekątnej 8 cali.
Źródłem napędu jest nowatorski układ Hybrid Air System. Technologia typu "full hybrid" wykorzystuje sprężone powietrze w połączeniu z hydrauliką i silnikiem benzynowym z rodziny PureTech bez konieczności stosowania baterii. Citroen przekonuje, że Cactus zużywa poniżej 3 litrów paliwa na 100 km.