Jako baza do modyfikacji posłużyło Audi R8 coupe z silnikiem 4.2 V8 FSI. Założenia tego projektu były jasno sprecyzowane: samochód ma rozwijać moc ponad 700 KM, a jego wygląd zewnętrzny ma w pełni zdradzać jego możliwości. Modyfikacja silnika była trudnym i czasochłonnym przedsięwzięciem. Pod maską zainstalowano dwa kompresory ROTREX-a C38-61. Cały system doładowania, chłodzenia, układ dolotowy i nowy system smarowania opracowano specjalnie dla tego samochodu przez firmę TTS Performance. W układzie wydechowym zastosowano sportowy tłumik Abt uwalniający znakomity dźwięk. Po wielu godzinach strojenia silnika na hamowni ostatecznie udało się uzyskać ponad 710 KM, a moment obrotowy sięga daleko ponad 600 Nm.
To wyjątkowe R8 katapultuje się od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,1 s, sprint od 0 do 200 km/h zajmuje imponujące 9,2 s. Przyspieszanie kończy się dopiero przy prędkości 328 km/h i wynika z długości przełożeń skrzyni biegów. W przyszłości skrzynia biegów zostanie jeszcze wydłużona. W przeniesieniu tak potężnej mocy na skrzynię biegów pomaga sportowe sprzęgło z okładzinami z kevlaru, wyprodukowane specjalnie dla tego samochodu. Niezbędne były modyfikacje zawieszenia i układu hamulcowego. R8 V8 GTR otrzymało sportowe gwintowane zawieszenie, które ma także inną, bardzo przydatną w aucie sportowym funkcję: system hydraulicznego podnoszenia nadwozia na przedniej i tylnej osi, co pozwala na uniesienie samochodu o 35 mm przy pokonywaniu przeszkód.
Audi fabrycznie było wyposażone w konwencjonalne hamulce ze stalowymi tarczami. Ten system zastąpiono bardziej wydajnymi hamulcami ceramicznymi, na przedniej i tylnej osi. Audi R8 V8 GTR otrzymało całkowicie nowy wygląd, a wszystkie elementy nadwozia, które zastosowano są lżejsze od fabrycznych. Pakiet aerodynamiczny Abt Sportsline dla modelu R8 GTR obejmuje elementy wykonane z karbonu: Przedni zderzak, tylny zderzak, progi boczne, powiększone boczne wloty powietrza imponujące tylne skrzydło, boczne lusterka (z wyścigowego Audi R8 LMS), pokrywa silnika wykonana z karbonu, i szyba z poliwęglanu z otworami poprawiającymi chłodzenie komory silnika (także z wyścigowego Audi R8 LMS)
Dodatkowo dla zmniejszenia masy samochodu zamontowano przednią maskę wykonaną z karbonu. Lżejsze od seryjnych są felgi Abt CR Superlight. Na przedniej osi koła mają rozmiar 9 x 19" ze sportowymi oponami Michelin Pilot Sport CUP 235/35 R19, tylną oś wyposażono w felgi 11 x19" z oponami 305/30 R19. Dzięki zastosowaniu lekkich materiałów udało się zmniejszyć masę samochodu o 60 kg co znacząco wpłynęło na jego właściwości jezdne.
Dla pełni kontroli nad samochodem w kabinie znalazł się zestaw trzech zegarów DEFI Advance BF, które wskazują wartości: ciśnienia doładowania, ciśnienia oleju, temperatury gazów wylotowych. Poprawiono także system car audio dzięki stacji multimedialnej Alpine IVA D800R.