Na specjalnej prezentacji na torze doświadczalnym pod Goeteborgiem Volvo zademonstrowało nowe układy bezpieczeństwa na przykładzie obecnie produkowanych modeli - V40, XC60, S60, V60 i V70.
Wykrywanie pieszych w nocy Volvo od lat pracuje nad technologią automatycznego hamowania w przypadku wykrycia zagrożenia. W 2006 roku Szwedzi zaprezentowali pierwszą generację systemu zwiększenia siły hamowania. Cztery lata później do samochodów Volvo trafił system wykrywania pieszych z pełnym hamowaniem pojazdu do określonej prędkości, a w tym roku zademonstrowano system wykrywania pieszych i rowerzystów.
Kolejna nowość to generacja wymienionych wyżej systemów przystosowanych do działania w warunkach nocnych (wykrywanie pieszych, rowerzystów i pojazdów). Podczas testów auto za każdym razem wyhamowało przed manekinem, który nagle wyłaniał się z ciemności.
W Polsce duże zwierzęta przebiegające przez drogi nie są tak dużym problemem, jak w Skandynawii czy Kanadzie, ale skutki spotkania się np. z łosiem czy dzikiem w wielu przypadkach kończą się tragicznie, ponieważ do tego typu zdarzeń dochodzi poza miastem przy wyższej prędkości.
Układ Animal Detection jest w stanie wykryć zwierzę zarówno w dzień jak i w nocy, w konsekwencji uruchamiając pełne automatyczne hamowanie. Technologia ma pomóc kierowcy uniknąć wypadku lub skutecznie zredukować szybkość w momencie zderzenia. Aktywne i pasywne systemy bezpieczeństwa współpracują ze sobą, by ograniczyć konsekwencje zdarzenia.
Aktywny tempomat z asystentem kierowania
Pewnie wielu z was zdarzyło się kiedyś najechać na tył auta znajdującego się przed wami. Chwila nieuwagi i problem gotowy, ale i na to Volvo znalazło lekarstwo. Aktywny tempomat z asystentem kierowania to połączenie układów Adaptive Cuise Control (aktywny tempomat) i Lane Keeping Aid (asystent pasa ruchu). Urządzenie pozwala automatycznie podążać za poprzedzającym pojazdem, pomaga kierowcy utrzymać właściwe tempo jazdy i pozostać na wyznaczonym pasie ruchu - samochód sam przyspiesza, hamuje i kieruje!
"To pierwszy krok na drodze do stworzenia samochodu poruszającego się całkowicie samodzielnie. Kierowca może jednak w każdej chwili przejąć kontrolę nad autem" - powiedział Thomas Baberg.
Łączność Car 2 Car
Kolejny punkt dotyczy nowoczesnych technologii komunikacyjnych, które mogą przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drogach. Volvo przystąpiło do porozumienia Car 2 Car Communication Consortium, które ma na celu wprowadzenie technologicznego standardu łączności między samochodami różnych marek.
System ma zacząć działać od 2016 roku. Wykorzystuje on nadajniki w pojazdach i infrastrukturę drogową (znaki i sygnalizatory świetlne). Układ przykładowo może informować użytkowników dróg o optymalnej prędkości jazdy (zielona fala), pogodzie i warunkach jazdy, o zbliżających się pojazdach uprzywilejowanych, ostrzegać o ostrym hamowaniu pojazdu w bliskiej odległości, pojazdach zepsutych i wolnobieżnych, robotach drogowych, korkach, zbliżających się motocyklistach, a także o samochodach przejeżdżających na czerwonym świetle.
Autonomiczne parkowanie
Kolejny system ma być lekarstwem na uciążliwe problemy z parkowaniem. W teorii samochód ma zaparkować sam, a kierowca może z niego wysiąść już przy wjeździe na parking - brzmi pięknie, przeszkodą będzie jednak stworzenie odpowiedniej infrastruktury i aspekty prawne (auta będą same jeździć).
System informuje kierowcę czy w danym miejscu dostępna jest usługa autonomicznego parkowania. Jeśli tak, to kierowca może aktywować tę funkcję poprzez aplikację na smartfonie. Samochód wykorzystuje szereg czujników do znalezienia wolnego miejsca i zaparkowania. Odwrotna procedura pozwala kierowcy "odzyskać" samochód. Dzięki połączeniu funkcji autonomicznego prowadzenia, wykrywania przeszkód i automatycznego hamowania, pojazd bezpiecznie porusza się na parkingu, uwzględniając pieszych.