Koncepcja pawilonu liczącego 217m2 nawiązuje do garaży, które jeszcze do niedawna stały w tym miejscu na Powiślu. Składa się on z 6 modułów garażowych: moduł rowerowy, moduł dla dzieci, moduł kawiarniany, showroom, moduł warsztatowy i zaplecze.
Poszczególnym strefom pawilonu zostały przypisane funkcje miejskie pozwalające na harmonijne wpisanie go w tkankę urbanistyczną i społeczno-kulturalną Powiśla - jednej z najbardziej popularnych i tętniących życiem dzielnic Warszawy. We wschodniej części Stacji zaaranżowana została strefa sportów miejskich, w której użytkownicy uzyskać będą mogli porady i informacje dotyczące miejskich aktywności oraz skorzystać z praktycznej pomocy warsztatu rowerowego. Kolejny moduł to strefa odpoczynku i relaksu - znajdzie się tam miejsce na umieszczenie stolików, foteli i siedzisk, zabawek dla dzieci, będzie można na miejscu poczytać prasę i książki, wypić kawę, a także skorzystać z bezpłatnej sieci bezprzewodowej - jako naturalne przedłużenie znajdującej się w bezpośrednim sąsiedztwie kawiarni Warszawa Powiśle. Kolejny moduł to przestrzeń ekspozycyjna dla Mercedesa; dzięki zastosowaniu transparentnych materiałów oraz oświetlenia będzie on widoczny dla osób przebywających w pobliżu pawilonu zarówno w godzinach jego otwarcia jak i w nocy, po jego zamknięciu. W strefie tej znajdzie się również miejsce dla mobilnych sprzedawców, udzielających informacji dotyczących samochodów, umożliwiających umówienie się na jazdę próbną czy spotkanie w tradycyjnym punkcie dealerskim. W bezpośrednim sąsiedztwie znajdzie się otwarta galeria, miejsce do prezentacji sztuki i kultury najnowszej - przez cały czas obecności pawilonu odbywać będzie się w niej cykl prezentacji twórczości młodych, oryginalnych artystów i designerów. Przestrzeń ta będzie również służyła jako miejsce spotkań, dyskusji, prezentacji książek oraz wykładów dotyczących szeroko rozumianej kultury najnowszej.
Cały projekt nie sprowadza się wyłącznie do fizycznego wymiaru realizacji. Od początku jego powstawania ważne były idea, proces, a także partnerzy. Mercedes-Benz, marka koncernu Daimler AG, najstarsza marka premium, to symbol motoryzacji. 127 lat temu jej ojcowie założyciele, Gottlieb Daimler i Karl Benz, wynaleźli samochód. W ciągu całej swojej długiej historii Mercedes był i pozostaje liderem innowacji technicznych i trendów mobilności. Dlatego do współpracy przy projekcie zaprosił nietuzinkowych partnerów.
Sprawdź ceny nowych Mercedesów
Projekt architektoniczny opracowała młoda, ale niezwykle renomowana pracownia architektoniczna WWAA, czyli Natalia Paszkowska i Marcin Mostafa wraz z zespołem. Tworzą jedną z najciekawszych młodych polskich pracowni architektonicznych z siedzibą w starym warsztacie na Pradze. Od 2003 roku podejmują się wyzwań o najróżniejszej skali: od projektowania wnętrz, scenografii i instalacji artystycznych poprzez budynki użyteczności publicznej po projekty urbanistyczne. Współpracują od 2003 roku. Najbardziej znaczące osiągnięcia pracowni to realizacja wybranego drogą konkursu projektu Pawilonu Polskiego na EXPO 2010 w Szanghaju oraz pierwsze miejsce w konkursie na Służewiecki Dom Kultury w Warszawie (we współpracy z architektem Janem Sukiennikiem z pracowni 137 kilo). Eksperymentują zarówno z zastosowaniem nietypowych materiałów, technik komputerowych, jak i procesów produkcyjnych.
"Forma Stacji Mercedes nawiązuje do kontekstu miejsca" w którym jeszcze do niedawna stały zaniedbane garaże z szarej cegły. Bo przecież samochody żyją na ulicy, a odpoczywają w garażu. Ale również jest to także próba refleksji na temat obiektów, która znikają, często niezarejestrowane - architektury mniej lub bardziej tymczasowej. Która znika - gdy znika potrzeba, żeby tam funkcjonowały. Realizacja pawilonu jest próbą odpowiedzi na pytanie, czy można odpowiedzieć na potrzebę, w tym przypadku potrzebę Mercedesa wejścia w tkankę miejską, zachowując się odpowiedzialnie, nie obciążając długoterminowymi konsekwencjami otoczenia i środowiska. To nie tylko rozmowa o materiałach użytych do produkcji, energochłonności, efektywnych i lekkich rozwiązaniach, optymalnym projekcie. To także filozofia montażu, demontażu i czystości zniknięcia. Sama budowa, jako proces, zużyła minimum energii (budowa nie korzystała z przyłącza prądu ani wody), praktycznie nie wygenerowała odpadów." - mówi Natalia Paszkowska z pracowni WWAA
"W Stacji Warszawa chcemy stworzyć namiastkę świata Mercedesa. Będzie można zapoznać się z ponad 110-letnią historią marki, obejrzeć zabytkowe modele, dowiedzieć się, w jakich polskich filmach grały Mercedesy, kiedy zaczęły się crash-testy i kto wynalazł ABS. Można będzie spotkać sportowców związanych z marką Mercedes-Benz jak Mateusz Kusznierewicz i Przemek Miarczyński, i dowiedzieć się o ich drodze do sukcesu. Mobilni sprzedawcy będą służyć informacją na temat naszych aktualnych modeli, wyposażenia i oferty około-sprzedażowej. Będzie można skonfigurować sobie optymalny model samochodu lub odbyć jazdę testową - Mercedesem, smartem albo e-bike'iem. A nawet przetestować zapach Mercedes-Benz - w wersji dla pań i panów." - mówi Niels Kowollik - Prezes Mercedes-Benz Polska.
Aktualny program działania Stacja Mercedes można znaleźć na bieżąco aktualizowanej stronie stacjamercedes.pl . Każdy poniedziałek poświęcony jest marce Mercedes. Wtorki to dni warsztatów, za równo dla dzieci jak i dla dorosłych. Środy przeznaczone są na wieczorne seanse filmowe. W każdy czwartek, coś dla siebie znajdą miłośnicy multimediów. Od piątku do stacji wdziera się muzyka, która obecna jest tam przez cały weekend.