Największy rewolucjonista w dziejach motoryzacji

150 lat temu urodził się Henry Ford - człowiek, który na zawsze odmienił oblicze motoryzacji

Ten Ford odmienił oblicze motoryzacji

Henry Ford zmienił zmotoryzował świat dzięki praktycznym samochodom po przystępnych cenach. To on skonstruował ruchomą linię montażową i opracował techniki masowej produkcji, które ustanowiły standardy światowej produkcji przemysłowej w pierwszej połowie XX wieku.

Henry Ford urodził się w Springwell Township w hrabstwie Wayne w amerykańskim stanie Michigan 30 lipca 1863 jako pierworodny z szóstki potomstwa Williama i Mary Fordów. Dorastał na dość bogatej farmie rodzinnej, spędzając dnie w małej jednoizbowej szkółce i pomagając na farmie w drobnych pracach. Już w młodym wieku wyraźnie interesował się mechaniką. Wiele lat później zainteresowanie to rozwinęło się w geniusz, który przyniósł mu chwałę najwybitniejszego człowieka przemysłu na świecie.

Nauka Rzemiosła

W 1875 roku dwunastoletni Henry spędzał większość czasu w małym warsztacie mechanicznym, który samodzielnie wyposażył. W wieku piętnastu lat skonstruował swój pierwszy silnik parowy, a rok później - w 1879 - opuścił dom i wyjechał do pobliskiego Detroit, by podjąć pracę jako czeladnik u maszynisty. Od czasu do czasu wracał jednak do domu i pomagał na farmie.

Po trzech latach pracy jako czeladnik wrócił do Dearborn. Przez następne kilka lat czas pochłaniało Henry'emu obsługiwanie i naprawa silników parowych, a okazjonalnie znajdował dorywcze zajęcia w fabryce w Detroit. Zajmował się też konserwacją i przeglądem maszyn na rodzinnej farmie. W 1888 ożenił się z Clarą Bryant i utrzymywał swoją nową rodzinę prowadząc tartak.

W 1891 roku Ford został inżynierem w Edison Illuminating Company w Detroit. Awans na stanowisko głównego inżyniera dał mu wystarczająco dużo wolnego czasu i pieniędzy, by poświęcić wiele uwagi swoim prywatnym doświadczeniom z silnikiem spalinowym.

Kwadrycykl

Jego eksperymenty zaowocowały w1896 roku skonstruowaniem kwadrycykla - pojazdu o własnym napędzie według pomysłu autora. Pierwszy silnik Forda powstał na drewnianym kuchennym stole w domu przy Bagley Avenue 58. Następnym krokiem była konstrukcja z silnikiem opartym na ramie, do której umocowane były cztery koła od roweru - tak powstał jego pierwszy Ford.

Samodzielność

Ford Escort ma już 45 lat

W 1899 roku Henry Ford zrezygnował z pracy w Edison Illuminating Company i założył własną firmę - Detroit Automobile Company, która zbankrutowała rok później. W tym czasie zaprojektował i skonstruował kilka modeli samochodów wyścigowych. 10 października 1901 roku sam siadł za kierownicą słynnego "Sweepstakes" i pokonał w wyścigu amerykańskiego championa Alexandra Wintona.

Ford Motor Company

Ford Motor Company rozpoczęła działalność w 1903 roku. Henry Ford, właściciel 25,5 proc. akcji, został wiceprezesem i objął stanowisko głównego inżyniera. Zakłady Forda przy Mack Avenue w Detroit produkowały zaledwie kilka samochodów dziennie. Przy każdym aucie pracowały dwu- lub trzyosobowe załogi robotników, składając je z części wyprodukowanych na zamówienie w innych fabrykach. Pierwszy samochód, który powstał w zakładach Forda sprzedano 23 lipca 1903 roku. Henry został prezesem i przejął kontrolny pakiet akcji w roku 1906.

Henry Ford wcielił w życie swoje marzenie o produkowaniu samochodów dostępnych cenowo, ekonomicznych, a jednocześnie niezawodnych, wprowadzając na rynek w 1908 r Model T. Pojazd ten był zapowiedzią nowej ery motoryzacji dla klientów indywidualnych - Model T był łatwy w obsłudze, utrzymaniu i w prowadzeniu po trudnych drogach. Jego sukces był natychmiastowy.

Nowe pokolenie

W 1919 roku Henry i jego syn Edsel odkupili akcje od wszystkich mniejszościowych udziałowców za 105 568 858 dolarów i zostali jedynymi właścicielami Zakładów Forda. Edsel, który w tym samym roku objął po ojcu fotel prezesa, pozostał na tym stanowisku aż do śmierci w 1943 roku. Wtedy Henry Ford ponownie przejął kierowanie Zakładami.

Emerytura

We wrześniu 1945 roku, Henry Ford po raz drugi zrezygnował z funkcji prezesa Ford Motor Company i przekazał stanowisko swojemu wnukowi Henry'emu Fordowi II. W maju 1946 roku, podczas uroczystości Złotego Jubileuszu Automobilizmu Amerykańskiego, Henry'ego uhonorowano za wielki wkład w rozwój przemysłu motoryzacyjnego, a rok później Amerykański Instytut Ropy Naftowej odznaczył go pierwszym w swej historii dorocznym Złotym Medalem za wybitne zasługi dla dobra ludzkości.

Jakie rabaty dają na nowe Fordy? Najwięcej zaoszczędzisz na...

Koniec ery

Henry Ford zmarł w swoim domu Fairlane w Dearborn 7 kwietnia 1947 roku o 11.40. Miał 83 lata. W dniu jego śmierci niedawne powodzie i wylew miejscowej rzeki Rouge odcięły prąd. Ustawione lampy naftowe i świeczki upodobniły jego pokój do tego, w którym przyszedł na świat w tym samym hrabstwie 83 lata wcześniej.

Źródło: Ford

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.