Pod maską pierwszej generacji Mazdy 3 MPS pracował silnik 2.3 Turbo o mocy 260 KM (przysp. 0-100 km/h: 6,1 s; v max: 250 km/h). Ten sam silnik powędrował do drugiej generacji (identyczne osiągi), znanej też jako Mazdaspeed3. Ale trzecie wcielenie tego modelu ma być zupełnie inne. Jak dowiedzieli się dziennikarze Auto Express od inżyniera chcącego zachować anonimowość, trzeci MPS będzie miał mniejszy i słabszy silnik.
Podstawą napędu ma być motor 2.0 o wysokoobrotowej charakterystyce. Podobne jednostki konkurencji odeszły w zapomnienie z powodów norm emisji spalin, ale Mazda najwyraźniej umie sobie z tym poradzić. Silnik ma generować ok. 200 KM (przy ok. 7000 obr/min), dzięki czemu 3 MPS będzie konkurować co najwyżej z Golfem GTI.
Ale Mazda nie chce tworzyć samochodu sportowego dla emerytów. Osiągi, m.in. dzięki niskiej masie własnej, mają być na przyzwoitym poziomie. Przyspieszenie do 100 km/h ma zajmować mniej niż 7 sekund. VW Golf VII GTI (220 KM) może osiągnąć trzycyfrową prędkość w 6,5 s.