Inżynierowie Hondy są bardzo dumni z nowego diesla. Z jednej strony dążyli do uzyskania jak najmniejszego tarcia wewnętrznego, z drugiej zaś do ograniczenia masy samej jednostki. Dzięki zastosowaniu aluminiowej głowicy cylindrów oraz otwartego, aluminiowego bloku cylindrów udało się ją zredukować o 47 kg w stosunku do silnika 2.2 i-DTEC, co czyni nowego diesla Hondy najlżejszą jednostką w swojej klasie.
Zbudowaliśmy nowy silnik od podstaw. Nie przyjęliśmy żadnych punktów odniesienia, ponieważ wszystkie standardy były dla nas niewystarczające. Dążyliśmy do stworzenia własnych wzorców, którymi będzie musiała kierować się konkurencja - tak nową jednostkę opisuje Tetsuya Miyake, szef projektu silnika 1.6 i-DTEC.
Silnik 1.6 i-DTEC rozwija moc 120 koni mechanicznych (przy 4000 obr./min), oferuje kierowcy 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego (przy 2000 obr./min), a w cyklu mieszanym na przejechanie 100 kilometrów potrzebować ma zaledwie 3,6 litra oleju napędowego. W osiągnięciu tak niskiego zużycia paliwa dodatkowo pomaga m.in. nowy deflektor pod przednim zderzakiem oraz dodatkowe owiewki przy tylnych lampach. Przy okazji, inżynierowie lepiej wygłuszyli komorę silnika, a w celu poprawy precyzji prowadzenia zmienili przełożenie układu kierowniczego i subtelnie zmodyfikowali wahacz w przednim zawieszeniu.
Wszystko to brzmi wspaniale. Nieco gorzej auto prezentuje się w cenniku. Za najtańszą odmianę Civika z nowym dieslem trzeba bowiem zapłacić 82 tysiące złotych. Ford Focus z silnikiem o podobnej specyfikacji kosztuje 5 tys. złotych mniej, a dostajemy kompakt w odmianie Trend (trzecia, po Ambiente Start i Ambiente, wersja wyposażenia). Toyota Auris (odmiana Premium) ze 126-konnym 2.0 pod maską kosztuje 81 500 zł, Citroen C4 (podstawowy wariant Attraction) ze 112-konnym 1.6 to wydatek 70 600 zł, a za Kię cee'd napędzaną silnikiem 1.6 CRDi (128 KM) trzeba zapłacić zaledwie 67 990 zł.
Czy zatem Honda może liczyć na wzmożony ruch w salonach związany z debiutem nowego diesla? Czas pokaże. Zanim model z nowym silnikiem trafi do autoryzowanych salonów sprzedaży, będzie można go przetestować w ramach zbliżających się "Honda Dream Days". Drzwi otwarte potrwają od 4 do 10 marca.
Szczegółowy cennik Hondy Civic z silnikiem 1.6 i-DTEC, w zależności od wyposażenia: S: od 82 000 zł, Comfort: od 87 200 zł, Sport: od 91 900 zł, Lifestyle: od 97 500 zł.