Wankel | Mazda się nie poddaje

Mazda potwierdziła, że nie porzuciła prac nad kolejnymi generacjami silnika Wankla. Czy po 52 latach prób okiełznania wad silnika z obrotowym tłokiem nie pora w końcu dać za wygraną?

Mazda Renesis WankelMazda Renesis Wankel Mazda Silnik Renesis

Felix Wankel opracował koncepcję swojego silnika w latach 50. Wówczas cały motoryzacyjny świat zachwycił się tym pomysłem. Licencję na produkcję zakupiły m.in. Alfa Romeo, Citroen, Ford, General Motors, Mercedes, Nissan, Porsche, Rolls-Royce, Suzuki, czy Toyota. Mazda podpisała umowę w 1961 roku i pozostaje najwytrwalsza w dążeniu do pokonania wad. A podstawową i najtrudniejszą do okiełznania jest niska sprawność odznaczająca się sporym zużyciem paliwa. Kolejną wadą jest spore zużycie oleju wynikające z nieszczelności tłoka.

Trzeba przyznać, że upór z jakim Mazda rozwija tą - beznadziejną i nierokującą, jak się wydaje - koncepcję jest godny podziwu. Póki co prace nad kolejną generacją trwają. Być może uda się dokonać przełomu i nowy model z oszczędnym i bezawaryjnym silnikiem Wankla znów pojawi się w salonach sprzedaży japońskiej marki. Ale to nie nastąpi wcześniej, niż za pięć lat. My jednak trzymamy kciuki. Bez takich wynalazków i poszukiwania nowych dróg motoryzacja byłaby po prostu nudna.

>>> Mazda RX-8 - dla prawdziwych fanów <<<

Więcej o: