Odpowiednie obuwie ułatwia szybką reakcję w przypadku hamowania, zmiany biegów i przyspieszania. Cechy takie jak przyczepność podeszwy i komfort mogą okazać się nieocenione w przypadku zagrożenia wymagającego nagłego hamowania. Pomimo, że badania opinii kierowców wykazały, iż najtrudniej jeździ im się w japonkach, to jednocześnie 25% badanych przyznaje, że prowadzi w nich samochód regularnie.
Choć chwilowe ześliźnięcie się stopy z pedału hamulca może wydawać się niegroźne, warto pamiętać, że jadąc z prędkością 90 km/h w ciągu jednej sekundy pokonujemy 25 m - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault
Dobre obuwie powinno mieć przede wszystkim odpowiednią podeszwę. Nie może być ona zbyt gruba i twarda, powinna pozwalać na wyczucie siły z jaką trzeba naciskać na pedał. Musi też mieć dobrą przyczepność, która zapobiegnie ześlizgiwaniu się nogi z pedałów. Zdecydowanie należy unikać bardzo szerokiego obuwia, które mogłoby doprowadzić do tego, że jednocześnie naciskamy na dwa sąsiadujące pedały. Istotną kwestią, na którą również należy zwrócić uwagę szczególnie latem jest mocowanie obuwia wokół kostki. But powinien stabilnie leżeć na stopie, nie może być ryzyka wysunięcia się z niego. Między innymi z tego właśnie powodu nieodpowiednie są klapki oraz buty wiązane wokół kostki.
W czym zatem jeździć? Według trenerów Szkoły Jazdy Renault zdecydowanie najlepszym obuwiem są buty sportowe na płaskiej podeszwie mającej dobrą przyczepność. Pod żadnym pozorem nie wolno też prowadzić pojazdu boso.
Szczególną wagę do obuwia trzeba przykładać, gdy pada. Jeśli podeszwa jest mokra, łatwiej ześlizguje się z pedałów. Jeżeli połączymy to z obuwiem, które nawet przy suchej pogodzie ma niską przyczepność, zdecydowanie ryzykujemy utratę kontroli nad pojazdem. Aby się przed tym ustrzec, kierowca powinien dokładnie wytrzeć podeszwę butów.
Jakich butów unikać:
- na platformie/koturnie - mają grubą i często ciężką podeszwę, co utrudnia szybkie ruchy, ogranicza czucie i może doprowadzić do utknięcia stopy między pedałami, - szpilek - wysoki i cienki obcas może utknąć w dywaniku i uniemożliwić manewrowanie,nie daje też odpowiedniego, stabilnego wsparcia, - klapek, japonek i butów wiązanych w kostce - nie trzymają się stopy, przez co mogą się z niej ześliznąć, mogą też powodować bolesne otarcia, - obuwia zbyt ciasno przylegającego w okolicach kostki - utrudnia i spowalnia ruchy.
Jakie buty wybrać do jazdy samochodem:
- podeszwa powinna mieć grubość do 2,5 cm, nie może być też szeroka, - buty muszą mieć dobrą przyczepność, nie mogą zsuwać się z pedałów, - powinny dobrze trzymać się stopy, - nie mogą ograniczać ruchów ani powodować dyskomfortu.