Tak miał wyglądać Saab 9-3

W sieci pojawiło się wyraźne zdjęcie przedstawiające prototyp Saaba 9-3 trzeciej generacji. Tak miał wyglądać nowy samochód architektów i lekarzy

Ta linia modelowa ma długą historię. Wszystko zaczęło się od projektu Gudmund, z którego w 1969 roku narodził się Saab 99. W tamtym czasie był wyjątkowo nowoczesny, a cały świat zachwycał się samonośną konstrukcją pozbawioną typowej płyty podłogowej. Wszystkie podzespoły montowano do siebie nawzajem a i tak udało się uzyskać wystarczającą sztywność. 99 wyewoluował w 900-kę, która z powodów finansowych była produkowana aż do 1993 roku. Jego następcę skonstruowano pod opieką GM, ale stwierdzenie, że nowe 900 to Vectra w przebraniu to złośliwość mająca niewiele wspólnego z rzeczywistością. Ilość nowych części, jak i podejście do bezpieczeństwa znacząco wykraczały poza przyjęte przez GM standardy. W 1998 roku auto przeszło lifting i zmieniło nazwę na 9-3. Po czterech latach Saab pokazał zupełnie nowa generację. Niestety zrezygnowano z nadwozia typu liftback na rzecz sedana, co tłumaczono większą popularnością wersji trójbryłowych w tej klasie. Klienci potrzebujący bardziej uniwersalnego nadwozia dostali kombi.

>> Saab 9-3 może być Twój! <<

W Saabie stało się już niemal standardem, że konstruowanie nowych modeli było opóźnione przez trapiące firmę kłopoty finansowe. Na trzecią generację 9-3 klienci mieli czekać aż do 2012 roku, ale kryzys finansowy z 2008 roku przewrócił te plany do góry nogami. Saab w jego rezultacie okazał się zbędny, a sprzedaż firmy przez GM doprowadziła do bankructwa szwedzkiego producenta. Jednak prototyp nowego Saaba 9-3 "Phoenix" powstał. Za projekt nadwozia odpowiedzialny był Jason Castriota. W 2011 roku makieta była już gotowa i na pokazie zamkniętym pokazano ją chińskiej delegacji. Jak widać projektant chciał wyraźnie nawiązać do stylistycznej tradycji marki. Tył Phoenixa był wyraźnie inspirowany liftbackami 99 i 900 pierwszej generacji.

Phoenix pozostanie jedynie prototypem, ale jego poprzednik ma szansę ponownie zaistnieć na rynku. Obecnie prawa do marki ma firma NEVS (National Electric Vehicle Sweden). Pracuje ona nad samochodem elektrycznym w ciele znanego nam modelu 9-3 drugiej generacji.

Więcej o: