Alfa Romeo 4C wywodzi się bezpośrednio z koncepcyjnej wersji modelu, która została zaprezentowana podczas salonu samochodowego w Genewie w 2011 roku. Zmiany w wyglądzie wersji produkcyjnej wobec prototypu będą niewielkie i ograniczą się do detali, jak wygląd reflektorów, czy lusterek bocznych.
Konstrukcja samochodu nastawiona jest na uzyskanie rekordowo niskiej masy, wynoszącej 850 kg. Stosunek masy do mocy wynosi mniej niż 4 kg/KM. Jak udało się to uzyskać? Inżynierowie Alfy Romeo zdecydowali się na konstrukcję wykonaną z włókna węglowego wspomaganą stopami aluminium. Pomocne okazały się także niewielkie wymiary 4C. Długość to niecałe 400 cm, rozstaw osi niecałe 240 cm, a wysokość 118 cm. Aby zwiększyć stabilność przy większych prędkościach, nadwozie zaprojektowano tak, by współczynnik siły nośnej (Cz) był ujemny. W praktyce zapewnia to docisk auta do nawierzchni.
Umieszczony centralnie silnik Alfy Romeo 4C to jednostka znana z Giulietty QV, ale poddano ją modyfikacjom. Nadal ma pojemność 1750 i turbodoładowanie, ale dodatkowo zastosowano udoskonalone układy ssące i wydechowe, bezpośredni wtrysk paliwa, podwójny, ciągły rozdzielacz faz rozrządu oraz system kontroli "Scavenging", który redukuje efekt turbodziury.
Silnik współpracuje z dwusprzęgłową skrzynią biegów TCT. Skrzynia może pracować w trybie automatycznym, lub sekwencyjnym obsługiwanym za pomocą łopatek umieszczonych pod kierownicą. Debiutujący w Alfie Romeo 4C nowy selektor kontroli dynamicznej Alfa D.N.A., który do trzech dostępnych do tej pory ustawień - "Dynamic", "Natural" i "All Weather" - dodaje czwarty tryb: "Race".
W salonach Alfa 4C pojawi się jeszcze w tym roku. Powstanie 2 500 sztuk, z czego po tysiąc trafi na rynki europejski i amerykański oraz 500 sztuk dla reszty świata. Początkowo planowana cena ok 50 tys. euro prawdopodobnie urośnie do ok. 60 tys. euro.
>>> Alfa Romeo 147 - nieduża i niedroga - spełnij swoje marzenia <<<