Comiesięczny raport serwisu Autotrader.pl pokazuje, że pod względem wyboru marki Polacy są stabilni - w czołówce wciąż pozostają ci sami producenci. Nie oznacza to wcale, że na czele zestawienia najpopularniejszych marek wśród kierowców zainteresowanych kupnem auta używanego nic się nie zmienia. Od niepamiętnych czasów niezmienny pozostaje jednak lider - co dziesiąty użytkownik Autotradera w polu "marka" wybierał Volkswagena (11,8 proc. wszystkich wyszukań). Roszady można zauważyć już na drugim miejscu, na które wskoczył Mercedes. Podium zamyka Audi. Pierwsza dziesiątka najpopularniejszych marek wygląda następująco:
Pierwsza dziesiątka najpopularniejszych modeli nie dziwi - jest odzwierciedleniem tego, co widujemy na polskich drogach. Zaskoczeniem jest jednak nieobecność na niej żadnego modelu Mercedesa. Marka zajmująca drugie miejsce pod względem popularności w naszym kraju nie ma swojego przedstawiciela w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych modeli (C-Klasa zajęła dopiero 13. lokatę; E-Klasa uplasowała się oczko niżej).
Pod tym względem grudniowy raport serwisu Autotrader.pl jest tożsamy z listopadowym. Najczęściej szukanymi silnikami były diesle (43,6 proc. wyszukań). Kolejne miejsca należą odpowiednio do opcji: benzyna lub gaz (22,3 proc.), benzyna (18,8 proc.), gaz (15,1 proc.), hybryda (0,1 proc.).
Pod tym względem grudzień był taki sam jak listopad - Polacy wciąż najczęściej szukają samochodów w wieku od 6-10 lat (34,1 proc.). Drugie miejsce należy do przedziału 11-15 lat (23,8 proc.), a trzecie do "widełek" 4-5 lat (16,3 proc.). Najmniejszą popularnością cieszą się auta prawie nowe (do 1 roku) - częściej wyszukiwane były samochody dwudziestoletnie i starsze.
W grudniu Polacy szukali aut tańszych niż miesiąc wcześniej (o cenach za chwilę) i z... mniejszym przebiegiem. Na pierwszym miejscu znalazł się przedział 50-100 tys. km (32,8 proc.), a na drugim 100-150 tys. km (31,9 proc.). Trzecie miejsce przypadło "widełkom" 150-250 tys. km. Najmniejszą popularnością cieszyły się oferty aut z przebiegiem przekraczającym 250 tys. km (2,2 proc.). Trzeba jednak podkreślić, że bardzo wiele kilkunastoletnich samochodów z "oryginalnym przebiegiem" nieznacznie przekraczającym 100 tys. km to auta mające na swoim koncie ćwierć miliona lub więcej kilometrów. Jak widać, trudno jest nimi zainteresować klientów, dlatego tak powszechną praktyką jest cofanie licznika.
Tu również nastąpiły zmiany w stosunku do listopadowych wyników raportu. Przedział cenowy jest najlepszym odzwierciedleniem trudnej sytuacji na rynku, ale i wyrazem specyficznego podejścia polskich kierowców do posiadania auta. Największą popularnością cieszyły się samochody w cenie do 5 tys. zł. Trudno nie odnieść wrażenia, że Polacy za wszelką cenę chcą jeździć własnym autem. I to bez względu na jego stan techniczny. Auto za kilka tysięcy zł prawie zawsze (choć zdarzają się wyjątki) wymaga dodatkowego wkładu finansowego, który doprowadzi go do stanu używalności. Niektórym jednak wystarczy to, że jeździ. Nieważne jak. Z tego właśnie powodu średni wiek samochodów w Polsce jest najwyższy w UE. Lepiej jest nawet w uboższych Rumunii i Bułgarii.
Ulubione auto Polaka w grudniu to dziesięcioletni Volkswagen Golf z dieslem, przebiegiem 50-100 tys. km i w cenie do 5 tys. zł.
Źródło: Autotrader.pl