Jak wynika z corocznego raportu Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych niezależne warsztaty tworzą około 91 tys. miejsc pracy. Na tym nie koniec. Polska Agencja Inwestycji i Inwestycji Zagranicznych szacuje, że w Polsce działa ponad 900 producentów części motoryzacyjnych, z czego ok. 300 stanowią podmioty z udziałem kapitału zagranicznego. Cały niezależny rynek motoryzacyjny generuje, więc 225 tys. miejsc pracy i dostarcza do budżetu 10,9 mld zł rocznie (dane za 2011 rok).
Ostatni rok był dla tego segmentu szczególnie udany. Zgodnie z danymi GUS wartość produkcji części i akcesoriów w roku 2011 wyniosła 51,3 mld zł.
A jaki ruch na rynku części samochodowych generują niezależni sprzedawcy i dystrybutorzy? Jak wynika z raportu w Polsce jest 620 punktów hurtowej sprzedaży części samochodowych. W skali tylko jednego miesiąca niezależni dystrybutorzy dostarczają ponad 16 mln sztuk części zamiennych. Oznacza to, że każdego dnia do prawie 18 tys. warsztatów niezależnych i 5 tys. sklepów w Polsce trafia 640 tys. sztuk części.
>>> Szukasz części do swojego samochodu? Pomagamy je znaleźć. <<<
Stowarzyszenie ostatecznie rozprawiło się także z obiegową opinię na temat średniego wieku samochodu w Polsce. Zdaniem prezesa Stowarzyszenia, Alfreda Franke - wynosi on 11 lat. To wynik zbliżony do USA i Finlandii - dodaje Franke.
Na 20,7 mln zarejestrowanych pojazdów z białymi tablicami rejestracyjnymi, przypada 7,5 mln pojazdów tych z czarnymi tablicami. Wystarczy spojrzeć na ulicę, by się przekonać, że nie ma tyle Syrenek i aut z czarnymi tablicami - mówi Alfred Franke.
Skąd błędy? Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców w swojej bazie ma auta już dawno nieistniejące. Z rejestrów wynika, np., że w Polsce zarejestrowanych jest 183 tys. Syren, a "jedynie" 95 tys. Toyot Yaris.
ZOBACZ TAKŻE: