Duża ilość biegów pomaga wykorzystać optymalnie osiągi współczesnych silników. Drugim czynnikiem przemawiającym za zwiększoną ilością biegów jest zużycie paliwa. Im więcej biegów mamy do wyboru, tym łatwiej dopasować obroty silnika do aktualnej prędkości.
W zeszłym roku skrzynię o siedmiu biegach wprowadziło do oferty Porsche. Warto dodać, że biegi 1-6 są w niej zestopniowane dość ciasno, siódemka zaś ma długie przełożenie do oszczędnej jazdy autostradą.
>>> BMW 118 - sprawdź ceny <<<
BMW nie chce być gorsze. W urzędzie patentowym pojawiły się szkice pokazujące jak ma wyglądać zmiana biegów w skrzyni z Monachium. Co ciekawe biegi 1-6 mają klasyczny układ "H", wsteczny i siódmy bieg są z kolei są załączane ruchem do i od siebie. Dodatkowo system będzie wyposażony w blokadę zapobiegającą przypadkowemu wrzuceniu niewłaściwego biegu. Aby ułatwić kierowcy obsługę na wyświetlaczu będzie pokazywany aktualnie włączony bieg.
Gdzie jest granica? Obecnie przyjmuje się, że rozsądna maksymalna ilość biegów w skrzyniach ręcznych wynosi osiem, dziewięć to maksimum dla skrzyń sekwencyjnych i dwusprzęgłowych, a dziesięć dla automatycznych.
ZOBACZ TAKŻE: