Pajun i Macan, czyli przyszłość Porsche

Boxster, Cayman, 911, Panamera i Cayenne to spora gama modelowa, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę bogactwo rodziny 911. Ale to nie koniec nowości. Porsche pod skrzydłami Volkswagena planuje kolejne nowe modele

Co rok Prorok. W ostatnim czasie Porsche nie próżnuje i co rok pokazuje zupełnie nowy model. W 2009 roku na rynku zadebiutowała Panamera, w 2010 druga generacja Cayenne, w zeszłym roku najnowsza generacja 911 (991), a na tegorocznym salonie w Genewie pokazano trzecią już generację Boxstera. A na tym nie koniec. W najbliższej przyszłości do gamy modelowej dołączą kolejne nowości.

Porsche Cayenne GTS

Porsche Macan - kolejny sportowy SUV

Pierwszy na rynku pojawi się Macan. To nic innego, jak mniejszy braciszek Cayenne. Nowy SUV Porsche będzie niemal w pełni bazował na rozwiązaniach Audi Q5. Płyta podłogowa zostanie przejęta bez zmian, ale nadwozie zostało już opracowane na nowo. Na zdjęciach nieco jeszcze zasłoniętego prototypu widać, że tylna szyba jest pochylona o wiele bardziej, niż w Q5.

Pod względem techniki w Macanie znajdziemy silniki, skrzynie biegów i układ przeniesienia napędu z Audi Q5. Porsche na nowo skonstruuje zawieszenie, układ hamulcowy i system kontroli trakcji, by nadać mu wyraźnie bardziej sportowy charakter.

Do napędu Macana użyte mają być silniki 2.0 TFSI, 3.0 TFSI i 3.0 TDI. Niewykluczone, że Porsche pokusi się również o wykorzystanie układu hybrydowego stosowanego w Q5.

Porsche z fabryki VW

Porsche 551 - najtańszy w gamie

Porsche 551 będzie najtańszym sportowcem w gamie. 551 to nazwa robocza. Na razie nie wiadomo, jak miałaby się nazywać produkcyjna wersja najtańszego Porsche na rynku. Wiadomo jednak trochę na temat cen, które podobno mają oscylować w granicach 35-45 tys. euro. Początkowo uważano, że pierwsze egzemplarze 551 zostaną wyprodukowane w 2014 roku. Już wiadomo, że na nowy model będziemy musieli poczekać znacznie dłużej, bo aż do 2017 roku.

551 zostanie zbudowane na platformie MSB-M, która w najbliższych latach stanie się bazą do tworzeni sportowych samochodów grupy Volkswagena z silnikiem umieszczonym pomiędzy osiami. Innymi słowy tę samą płytę podłogową w przyszłości odnajdziemy w modelach m.in. Lamborghini i Audi. Co ciekawe 551 nie zostanie zbudowane w oparciu o cz ęści Volkswagena Bluesport. To ma być samodzielny projekt Porsche. A to bardzo dobra wiadomość.

Rozczarowanie nadejdzie po otwarciu klapy silnika. Próżno będzie szukać pod nią bulgoczących bokserów, bo w ofercie znajdzie się turbodoładowane R4 o pojemności 1.6 litra w trzech wariantach mocy - 182, 213 i 243 KM.

Najnowszy Boxster | Galeria

Porsche Pajun - kombi z Zuffenhausen

Najpóźniej w 2017 roku Porsche przedstawi swój kolejny czerodrzwiowy model, który póki co ochrzczony jest nazwą Pajun. Ma być pochodnym i mniejszym od Panamery. Pajun zbudowany będzie na zupełnie nowej platformie i z nowymi silnikami. Będą to sześciocylidrowe jednostki benzynowe - 320 KM, 420 KM i 520 KM, oraz diesle z mocą do 313 KM. Auto ma być konkurentem dla Mercedesa klasy E. Ceny małej Panamery mają rozpoczynać się od około 65 tys. euro. Rok po wprowadzeniu auta do sprzedaży przewidziana jest również wersja kombi - Shooting Brake. Byłoby to pierwsze auto tego typu pochodzące ze Stuttgartu.

Aktualna dobra sprzedaż Panamery na pewno nie jest spowodowana jej wyglądem. Póki co (na początku 2013) otrzyma mały facelifting, w przyszłości jej wygląd mocno się zmieni. Na nim wzorować będzie się stylistyka mniejszego modelu Pajun.

Co jeszcze?

Skoro jest nowy Boxster, pewnie niedługo pojawi się nowy Cayman. Porsche pracuje też nad większym bratem 911 - modelem 960 opartym na elementach Audi R8. To jednak nie wszystko. Wisienką na torcie ma być flagowy sportowiec oznaczony numerem 918. Natomiast nic nowego nie pojawia się na temat klasycznego Gran Turismo, czyli następcy 928 na bazie Panamery.

Marcin Lewandowski Piotr Kozłowski Martin Śliwa

ZOBACZ TAKŻE:

Porsche 918 Spyder wycenione na 645 tys. euro

Porsche 959 - 25 lat przed swoim czasem

Porsche 911 - ogłoszenia

Więcej o: