Mercedes 190E - 30 urodziny

Od samego początku był wyjątkowy i inny. Przyjęty z rezerwą stał się z czasem ulubionym modelem Mercedesa. W201 obchodzi swoje 30 urodziny

Pewnie gdyby nie sukces BMW serii 3 (E21) Mercedes 190 nigdy by nie powstał. Jesienią 1976 roku zdecydowano, że niewielka, lekka i dobrze prowadząca się limuzyna mająca dodatkowo wszystkie atrybuty Mercedesa z tamtych lat - na niezawodność, bezpieczeństwo i ekonomiczność. Dwa lata później, latem 1978 roku stworzona została podstawowa koncepcja W201. W owych czasach przygotowywano się do wprowadzenia nowych modeli nieco inaczej niż dzisiaj. Powiedziałbym... staranniej. Cecha, która dotyczy całej branży motoryzacyjnej. Chociażby zawieszenie - zanim wybrano to właściwe zbudowano osiem podstawowych koncepcji w 77 wariantach. Owocem tych prac było m.in. wielowahaczowe tylne zawieszenie, które wtedy było zupełną nowością.

Mercedes wyspecjalizował się w produkcji aut klasy wyższej. Model 190 miał być przełamaniem tej konwencji. Pochyleniem się nad zupełnie nowymi klientami. Światowa premiera odbyła się na targach motoryzacyjnych w Frankfurcie w 1982 roku. Był jak na Mercedesa mały, inny i nowoczesny. Wytyczał nowe trendy. Za wygląd odpowiedzialny jest Bruno Sacco konstruktor i stylista, który był związany z Mercedesem w latach 1958 - 1999. Sacco miał swoją filozofię i wizję tworzenia aut. Wychodził z założenia, że każdy model potrzebuje od trzech do pięciu lat na rozwój, produkowany będzie przez osiem lat a klientowi musi służyć przez jakieś 20 lat. Z tego wniosek, że stylizacja Mercedesa musi pozostać "na czasie" przez okres jakiś 30 lat. Ponadczasowość to idealne uchwycenie w jednym słowie tego, co miało wyróżniać auta wychodzące spod ręki Sacco zapewniając tym samym jemu laury a firmie zyski. Nowa 190-ka początkowo polaryzowała i szokowała niektórymi rozwiązaniami np. właśnie wtedy po raz pierwszy pojawiła się jedna, ogromna wycieraczka w Mercedesach. Uzyskano znakomity jak na tamte czasy współczynnik oporu powietrza równy Cw 0,33.

Ochrzczono go mianem "Baby Benz". Podstawowy model w grudniu 1982 roku z 2 litrowym silnikiem o mocy 90 KM kosztował 25 600 marek. Za 122 konnego 190E z wtryskiem paliwa zapłacić trzeba było 27 800 marek. 190-ka do tanich nie należała. Rok później wprowadzono niezniszczalnego diesla o mocy 72 KM. Sporo egzemplarzy jeździ jeszcze do dzisiaj. Pierwszą modernizację przeprowadzono w 1998 roku. Z czasem wprowadzono różne, mocniejsze wersje silnikowe. Wszystkie jednostki napędowe miały tą samą cechę - były czterocylindrowe. Przełamał to dopiero model 190E 2.6 z rzędowym, sześciocylindrowym silnikiem o mocy 166 KM. Produkowany był jednak tylko trzy lata.

O wiele ciekawsze były wersje 2.5-16 początkowo  z silnikiem o mocy 204 KM a później (po dodaniu katalizatora) 195 KM. Absolutnym kultem stały się wersje Evolution. Pierwszej wersji  - 190 E 2.5 16V Evo I - wyprodukowano 502 sztuki. Dokładnie tyle samo drugiej generacji 190 E 2.5-16 Evolution II. Obydwie dostępne były wyłącznie w czarnym lakierze. Szczególnie Evolution II z ogromnym tylnym, regulowanym skrzydłem wyglądał kosmicznie. Dla konserwatywnego Mercedesa bardzo odważny i szokujący samochód. "Jedynka" miała 195 KM,  "dwójka" 235 KM. Przyspieszenie do setki trwało zaledwie 7,1 sekundy a prędkość maksymalna wynosiła 250 km/h. W 1990 roku była to jedna z najszybszych limuzyn na naszej planecie i kosztowała niebagatelne 109 440 marek. Mercedes 190 święcił wiele sukcesów na torach wyścigowych. To właśnie turystyczną wersją wyścigowego modelu 190-ki zabłysnął Senna podczas zorganizowanego pokazowego wyścigu na Nurburgringu w 1983 roku. Swoje tryumfy auto święciło również w serii DTM.

Od 1991 roku 190-ka otrzymała seryjny układ ABS. Produkcja W201 zakończyła się w 1993 roku. Ponad 50% aut trafiło na rynek niemiecki, co dziesiąte do USA. Łącznie wyprodukowano 1.879.629 sztuk. Ostatni egzemplarz zjechał z taśmy fabryki w Bremie i trafił do muzeum Mercedesa.

 

Martin Śliwa

ZOBACZ TAKŻE:

BMW serii 3 vs. Mercedes C-klasa - test porównawczy

Powrót do przyszłości Mercedesa 190

Mercedes 190 | Ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA