Mercedes zniszczył Gullwinga

Jak się okazuje Mercedes jest bardzo czuły na punkcie praw do kształtów nadwozia. Przechwycone nadwozie z włókna szklanego, będące kopią kształtów Mercedesa 300 SL "Gullwing" zostało zniszczone przez Mercedes-Benz Classic

Mercedes SLS AMG | Test + Wideo

Urzędy patentowe to miejsce, z których czasami "wyciekają" kształty jeszcze nie zaprezentowanych modeli samochodów. Patentując je producenci bronią się przed zalewem głównie chińskich kopii. Ale te praktyki maja już wiele lat i potrafią dotyczyć aut sprzed ponad pół wieku.

Przekonał się o tym właściciel repliki Mercedesa 300 SL "Gullwing", który przywiózł ją do Niemiec. Auto zostało zatrzymane przez celników i okazało się, że według prawa nadwozie jest podróbką, jak "markowe" dżinsy z bazaru. Decyzja sądu była jednoznaczna - nadwozie należy zniszczyć.

>> Najstarszy Mercedes SL 300 odrestaurowany <<

Okazało się, że nawet jeśli na nadwoziu nie zostaną umieszczone żadne znaki firmowe - w tym przypadku trójramienna gwiazda - to sam kształt jest chroniony prawem patentowym i bez zgody Mercedesa jego kopiowanie jest zabronione.

Wyrok sądu został już wykonany, a jego realizację zlecono oddziałowi Mercedes-Benz Classic. Nadwozie wykonane z włókna szklanego ważące 148 kg oddzielono od podwozia, pocięto, a następnie zniszczono w prasie o nacisku 30 ton.

Marcin Lewandowski

Całe szczęście, że nadwozie Syreny Sport nie jest chronione patentami i już niedługo przynajmniej dwie repliki będą cieszyć nasze oczy:

Syrena Sport | Powstanie stylistyczna replika

Syrena Sport | (Prawie) udana rekonstrukcja

ZOBACZ TAKŻE:

Najstarszy Mercedes SL 300 odrestaurowany

Mercedes SL - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.