Dodge Viper - żmija powraca

Ubiegły rok dla miłośników Dodge'a był fatalny. Z powodu kryzysu fabryka skończyła produkcje. Informacje o śmierci jadowitej żmii okazały się jednak przedwczesne. Trzecia generacja Vipera ujrzy światło dzienne na kwietniowym salonie samochodowym w Nowym Yorku

Nowy Dodge ma być mocniejszy i szybszy. Wszystko wskazuje na to, że do napędu posłuży dobrze znane V10, ale o zwiększonej do 8,7 l pojemności. Będzie to największy silnik jaki kiedykolwiek Chrysler zastosował w samochodzie produkcyjnym. Dzięki zapożyczeniu technologii Fiata moc oscylować powinna w okolicach 650 KM - 700 KM. Według producenta nowy Viper ma więcej wybaczać.

Dodge Challenger SRT8 392 | Galeria

Stylistycznie ma to być połączenie Alfy 8C z modelem odchodzącym do lamusa. Uwaga! Planowana jest także krótka seria przeznaczona na rynek europejski. Najnowsze wcielenie legendy będzie sprzedawane pod szyldem SRT, a nie jak do tej pory Dodge. Podczas prezentacji pierwszego modelu w 1991 r. człowiek odpowiedzialny za projekt Vipera wypowiedział słowa, które doskonale oddają charakter tego auta "Jeśli ten samochód nie wywołał u Ciebie emocji, sprawdź swój puls. Może już nie żyjesz".

Pierwszy Viper wyposażony był w ośmiolitrowe V10 rodem z ciężarówki. Moc 450 KM, 0-100 w 4,5 s, prędkość maksymalna 274 km/h dzisiaj może nie robią wrażenia, ale dwadzieścia lat temu owszem. Żeby jeździć Viperem i nie zginąć na najbliższym drzewie trzeba mieć niezłą wprawę. ESP? ABS? Wspomaganie kierownicy? Nic z tych rzeczy. Jedyne co było w stanie uchronić Cię przed śmiercią to twoje własne umiejętności i zdrowy rozsądek.

Druga generacja ujrzała światło dzienne w 2003r. Czy była bardziej przyjazna dla kierowcy? Tak. W standardzie pojawił się ABS. Silnik rozwiercono (8,4 l), a moc poszybowała do 500 KM (Coupe pokazane w 2005 - 600 KM). Jeśli odpowiednio zgraliśmy prace sprzęgła, gazu i skrzyni biegów osiągaliśmy setkę w 3,9 s. Prędkościomierz zatrzymywał się po dzikiej stronie wskazując 305 km/h. Spalanie w mieście? Przynajmniej 25 litrów. Na bazie Coupe zbudowano torowego potwora o mocy 640 KM. Uznany za najlepiej trzymający samochód w Stanach, bijący rekord "Zielonego Piekła" (7 min 12 sec) ACR-X. Szczytowe osiągnięcie Street and Racing Technology oraz American Club Racer.

Amerykanie na facebookowym funpage'u zaprezentowali pierwszy oficjalny teaser Vipera SRT AD 2013. W oczekiwaniu na więcej oficjalnych informacji, zapraszamy do galerii zdjęć jakie opublikowano na stronie topspeed.com.

Michał Dek

ZOBACZ TAKŻE:

Specjalne wersje na pożegnanie

Osiem Viperów na godzinę - galeria z fabryki

Dodge Viper - ogłoszenia

Więcej o: