Przedsiębiorcy w Polsce nie mają co liczyć na pełne odliczenie podatku przy kupnie samochodów osobowych i od paliwa do nich kupowanego. Jak dowiedział się Samar, w żadnym z rozważanych rozwiązań nie przewiduje się pełnego, generalnego odliczenia VAT przy nabyciu samochodów osobowych i paliw do ich napędu. W praktyce takie zapewnienia Ministerstwa Finansów mogą oznaczać powrót do sytuacji z kwietnia 2004 r., czyli przed naszym przystąpieniem do Wspólnoty, kiedy obowiązywał limit odliczenia VAT przy kupnie aut osobowych na firmę i nie było możliwości odliczenia VAT od paliwa do nich.
Pytanie sprowadza się więc do tego, jak ministerstwo ureguluje odliczenie przy innych pojazdach samochodowych, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony, czyli tzw. autach ciężarowych. I tu eksperci podatkowi, z którymi rozmawiał Samar nie mają wątpliwości: nowe przepisy nie mogą być bardziej restrykcyjne niż te, które obowiązywały przed naszą akcesją.
Nowe przepisy muszą przyznać pełne prawo do odliczenia VAT tym pojazdom, które to prawo miały przed 1 maja 2004 r. W tym zakresie ministerstwo nie może zmienić warunków, gdyż zostałaby złamana tzw. klauzula stand still (stałości prawa) - podkreśla Dorota Pokrop, menedżer z Ernst&Young.
Powinno więc powrócić pełne odliczenie przy kupnie aut "z kratką" i w leasingu. Niestety w nowych przepisach podatkowych sporo może namieszać nowe rozporządzenie Komisji Europejskiej z 14 lipca 2011 r. (nr 678/2011), które jest wykonaniem dyrektywy 2007/46/WE ustanawiającej ramy dla homologacji m.in. pojazdów silnikowych (tzw. dyrektywy ramowej). Oznacza to, że po wejściu w życie tych regulacji, nie wszystkie samochody, które dotychczas były samochodami ciężarowymi, tymi samochodami ciężarowymi nadal pozostaną.
Stanie się tak w wyniku zmiany definicji samochodu ciężarowego (N1), a w niej np. wymiarów otworu ładunkowego, co ma znaczenie przy samochodach wielozadaniowych - tłumaczy Wojciech Przybylski, zastępca dyrektora Instytutu Transportu Samochodowego
Odrębną kwestią jest prawo do odliczenia paliwa nabywanego do napędu samochodów służbowych i tego, jak długo ministerstwo będzie zwlekało z przywróceniem tej możliwości powołując się np. na trudną sytuację budżetową i kryzys światowy.
Obecnie trwają analizy w sprawie rozwiązań, jakie mają obowiązywać po 2012 r. w tym zakresie. W analizach tych uwzględniona będzie nie tylko konieczność zapewnienia realizacji zasad określonych prawem unijnym, lecz również okoliczność, że Polska objęta jest wszczętą przez Komisję Europejską procedurą nadmiernego deficytu. Przewiduje się, że wstępny efekt tych analiz będzie udostępniony do publicznej wiadomości jeszcze w tym kwartale - napisało Ministerstwo Finansów na pytania Instytutu Samar.
Ograniczenia w paliwie nie można utrzymywać w nieskończoność, jest to bowiem z założenia środek wyjątkowy, stanowiący odstępstwo od ogólnego systemu odliczeń VAT - zauważa Michał Borowski z kancelarii Ożóg i Wspólnicy.
Więcej informacji na temat planowanych zmian w VAT znajdziecie na stronach Instytutu Samar, w artykule: VAT od służbowych aut - co się zmieni?
Źródło: Grażyna J. Leśniak/Instytut Samar Oprac. Bartosz Sińczuk
ZOBACZ TAKŻE: