Skoda Fabia RS | długi dystans 20 200 km

Tym razem nasza długodystansowa Skodą Fabią RS odwiedziła hamownię. Zweryfikowaliśmy subiektywne wrażenia oraz dane producenta

Fabia RS ma dość skomplikowany i wysilony silnik. Z pojemności 1.4 litra z pomocą kompresora i turbosprężarki wykrzesała, jak podaje producent, 180 KM i 250 Nm. Podczas badań na hamowni okazało się, że silnik jest jeszcze mocniejszy. Wykres pokazał 190 KM przy 6000 obr./min i ponad 250 Nm przy 2500 obr./min. Producent obiecuje, że maksymalny moment obrotowy dostępny jest już od 2000 tys. obr./min. Nie zmienia to faktu, że krzywa momentu jest bardzo płaska, co w codziennej jeździ oznacza gotowość do dynamicznego przyspieszania bez względu na obroty. Tym bardziej, że z pomocą przychodzi dwusprzęgłowa skrzynka DSG, o aż 7 biegach, która trafnie dopasowuje przełożenie do potrzeb.

Skoda Fabia RSSkoda Fabia RS Skoda Fabia RS, Szczepan Mroczek W poprzednich odcinkach: Skoda Fabia RS - start Skoda Fabia RS - 5 100 km Skoda Fabia RS - 7 500 km Skoda Fabia RS - 15 000 km Skoda Fabia RS - 16 260 km Skoda fabia RS - 18 000 km

Ale kiedy w VW Golfie zadebiutował silnik z kompresorem i turbosprężarką nie było idealnie. Kompresor lekkim szarpnięciem zaznaczał moment kiedy wycofywał się z gry, a rolę przewodnią przejmowała sprężarka. Można było odnieść wrażenie, że coś jest nie tak z silnikiem. Obecnie system dopracowano na tyle, że obecność kompresora zdradza jedynie spory moment obrotowy dostępny już od najniższych obrotów. Musimy się mocno wsłuchać w silnik, by usłyszeć charakterystyczne miałczenie mechanicznej sprężarki. Inna sprawa to żywotność mocno wysilonych silników. Generalnie im większa moc z litra pojemności tym żywotność silnika jest mniejsza. Ale w praktyce na trwałość silnika wpływ na bardzo wiele elementów. Bardzo ważne są materiały, dokładność wykonania, czy smarowanie. Obecnie w tych kategoriach rozwój jest bardzo mocno widoczny. Ważne jest też chłodzenie, czy oprogramowanie sterujące i kontrolujące pracę silnika. Nasza Skoda ma obecnie dopiero 20 tys. km dlatego trudno oczekiwać, że taki przebieg da wiedzę na temat trwałości. Ale na razie nie zauważyliśmy żadnych oznak zużycia silnika mimo, że prowokująca do szybkiej jazdy Fabia RS nie jest oszczędzana. Możemy narzekać, że silniki są coraz bardziej wysilone, co teoretycznie nie wróży dobrze, ale biorąc pod uwagę modne ostatnio tendencje do oszczędzania paliwa nie zapowiada się, że w najbliższych latach nastąpi odwrót od downsizingu.

Skoda Fabia RSSkoda Fabia RS Skoda Fabia RS

Skoda Fabia RS | Kompendium Nadwozie 5-drz., 5-os. Silnik R4 benz., kompresor i turbosprężarka, 1390 ccm Moc 180 KM przy 6200 obr./min Moment 250 Nm przy 2000 obr./min Napęd na koła przednie Skrzynia 7b, dwusprzęgłowa zautomatyzowana Zawieszenie przód kolumny MacPhersona Zawieszenie tył belka skrętna Ogumienie 205/40 R17 Wymiary 399,2 x 164,2 x 149,8 cm Rozstaw osi 246,2 cm Masa 1318 kg Poj. bagażnika 300/1163 l Poj. zbiornika paliwa 45 l Przysp. 0-100 km/h 7,3 s Śr. spalanie (fabryczne) 6,2 l/100 km V maks. 226 km/h Cena 73 800 zł

Skoda Fabia RS | Test długodystansowy Aktualny przebieg: 20 200 km Średnie spalanie: 9,0 l/100 km Usterki: hałas ze skrzyni biegów Koszty: 800 zł (przegląd po 15 tys. km)

Szczepan Mroczek

ZOBACZ TAKŻE:

Skoda Fabia i Octavia w nowych, rodzinnych wersjach

Dlaczego Polacy nie lubią Skody?

Skoda Octavia - ogłoszenia

Więcej o: