Skoda Fabia pierwszej generacji debiutowała jesienią 1999 r. jako pięciodrzwiowy hatchback. Rok później, jesienią 2000 r. zaprezentowano również pięciodrzwiową wersję kombi, dłuższą o 20 cm. Jesienią 2001 r. do gamy dołączył czterodrzwiowy sedan, który nie zdobył większej popularności. Druga generacja Fabii, z pięciodrzwiowym nadwoziem typu hatchback, pokazana została po raz pierwszy wiosną 2007 r. Jesienią tego samego roku odbyła się premiera wersji kombi. Wytwarzana w Czechach Fabia powstaje na tej samej płycie podłogowej co Volkswagen Polo a do jej produkcji wykorzystywane są podzespoły i silniki Volkswagena. Na początku 2010 r. model przeszedł niewielką modernizację nadwozia, zmieniono również gamę silników. Jak na razie nie jest znany nawet przybliżony termin wprowadzenia trzeciej generacji Fabii albo następcy tego modelu.
1999 - pierwsza generacja, hatchback 5d 2000 - kombi 5d 2001 - sedan 4d 2007 - druga generacja, hatchback 5d i kombi 5d 2010 - modernizacja
Fabia nie jest samochodem o wysokim zaawansowaniu technicznym, ale kilka elelementów zasługuje na uwagę. Mocną stronę auta stanowią silniki benzynowe TSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Zastosowane w nich technologie pozwalają uzuskać bardzo dobrą dynamikę przy zachowaniu małej pojemności skokowej. Bezpośredni wtrysk benzyny umożliwia spalanie ubogich mieszanek paliwowo-powietrznych. Podwójne doładowanie, sprężarką mechaniczną i turbosprężarką znacząco rozszerza zakres obrotów użytkowych. Efekt końcowy to godne uznania osiągi i elastyczność przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa. Atutem technicznym są również turbodiesle TDI CR, wyposażone w wysokociśnieniowy układ zasilania typu common-rail. W porównaniu z montowanymi do niedawna turbodieslami z pompowtryskiwaczami pracują one dużo ciszej i spokojniej, co znacząco podwyższa komfort jazdy. Ważna jest również dostępność w Fabii zautomatyzowanej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów DSG. W tym najnowocześniejszym rozwiązaniu zestawiono jakby dwie skrzynie biegów w jednej obudowie. Dzięki temu przekładnia może przygotowywać do włączenia kolejny bieg, jaki prawdopodobnie będzie potrzebny. Wydatnie poprawia to szybkość działania skrzyni.
+ silniki TSI + silniki TDI CR + skrzynia biegów DSG
Niezależnym testom Euro NCAP poddano wersję 1.2 Sport wyposażoną w czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz poduszki boczne. Próba odbyła się w 2007 r., masa samochodu testowego wynosiła 1055 kg. Za ochronę dorosłych jadących na przednich fotelach przyznano 4 gwiazdki na 5 możliwych (32 pkt), za ochronę dzieci 3 gwiazdki na 5 możliwych (36 pkt), za ochronę pieszych 2 gwiazdki na 4 możliwe (17 pkt).
W rankingu Thatcham większość wersji Skody Fabii osiągnęło bardzo dobre wyniki, otrzymując 5 gwiazdek na 5 możliwych w kategorii kradzieży pojazdu i 4 gwiazdki na 5 możliwych w kategorii kradzieży przedmiotów z pojazdu. O jedną gwiazdkę mniej w każej z kategorii przyznano jedynie najtańszym wersjom.
Thatcham - kradzież pojazdu - 5 pkt./5 Thatcham - kradzież przedmiotów z pojazdu - 4 pkt./5
Fabia 2007-2011, kategoria do 50 000 km
Skoda Fabia nie wyróżnia się w szczególny sposób ani stylizacją nadwozia, ani estetyką wnętrza. To samochód prosty w formie, za to bardzo solidnie wykonany i dobrze wykończony. Wysoki poziom techniczny Fabii procentuje podczas codziennej eksploatacji. Większość silników w ofercie to dynamiczne i oszczędne jednostki napędowe o wysokiej kulturze pracy znakomicie komponują się z udaną konstrukcją podwozia. Samochód prowadzi się znakomicie, ma precyzyjny układ kierowniczy i w każdej sytuacji na drodze wykazuje odpowiednią stabilność. Pod względem funkcjonalności wersja hatchback nie wypada najlepiej. Brakuje nieco przestrzeni we wnętrzu, dość ciasno jest za przednimi fotelami. Sporym mankament stanowi mały bagażnik (315/1180 l). Znacznie lepiej prezentuje się dłuższe o 25 cm kombi. To samochód, który może spełniać rolę rodzinnego środka transportu. Ma przede wszystkim znacznie większy bagażnik (505/1485 l).
Kolor czerwony - wartości mierne Kolor niebieski - wartości przeciętne Kolor zielony - wartości godne uwagi (!) - rewelacja
Wyposażenie standardowe w podstawowych konfiguracjach poszczególnych wersji
Gwarancja mechaniczna 2 lata Gwarancja na lakier 3 lata Gwarancja perforacyjna 12 lat Assistance 2 lata
Najtańsza wersja - Skoda Fabia 1.2 HTP (60 KM) Junior cena 34 350 zł
Volkswagen Polo 5d 1.2 (60 KM) cena od 47 120 zł Opel Corsa 5d 1.0 (65 KM) cena od 42 700 zł Renault Clio 5d 1.2 (75 KM) cena od 41 950 zł Toyota Yaris 5d 1.0 (69 KM) cena od 41 700 zł Chevrolet Aveo 5d 1.2 (70 KM) cena od 36 490 zł
Wersja ekonomiczna - Skoda Fabia 1.2 TSI (85 KM) Classic z dopłatą za manualną klimatyzację (2100 zł) i radio z CD/MP3 (900 zł) - cena 44 850 zł
Fabia w takiej konfiguracji to samochód z porządnym, dynamicznym i oszczędnym silnikiem, dysponujący wyposażeniem gwarantującym dobry poziom komfortu. Dopłata za klimatyzację i radioodtwarzacz jest konieczna ze względu na brak tych elementów w podstawowej konfiguracji wersji Classic.
Wersja marzeń - Skoda Fabia RS 1.4 TSI - cena 74 300 zł
Usportowiona Fabia ma we wnętrzu wszystko, co potrzeba dla zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa i komfortu, a pod maską agregat, który czyni z niej prawdziwą rakietę. Trudno znaleźć w takie cenie inny samochód, który przyśpiesza do "setki" w 7,3 sekundy.
Darek Dobosz
ZOBACZ TAKŻE: