EuroRAP (European Road Assessment Programme) uznało, że najwyższe ryzyko wypadku na drogach występuje w Bośni i Hercegowinie, Grecji i Polsce. Holandia jest liderem wśród państw osiągających najlepsze standardy bezpieczeństwa. Do najniższego poziomu ryzyka zakwalifikowano tam aż 88% dróg. Dla porównania - w Polsce odcinki o niskim i bardzo niskim współczynniku ryzyka stanowią 11% całej sieci drogowej. Choć ten wynik jest bardzo słaby, to w porównaniu z latami 2005-2007 jest o 7% lepszy.
Mapę EuroRAP tworzono w oparciu o statystyki policyjne. Choć jej najnowsza edycja nie napawa dumą, to są powody do ograniczonego optymizmu. 42% długości dróg krajowych, to "czarne odcinki" o najwyższym poziomie ryzyka. Wyniku chyba nie trzeba komentować, ale w porównaniu z latami 2005-2007 jest ich o 19% (3 tys. km) mniej. 76% długości dróg krajowych, to "czarne" i "czerwone odcinki"- o 10% mniej niż ostatnio.
Do 55% zmalała liczba wszystkich wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi, które miały miejsce na drogach krajowych oznaczonych czarną barwą. To o 16% mniej niż w poprzedniej edycji mapy. Odcinki, które spełniają wymogi małego i bardzo małego ryzyka wypadku stanowią 11% długości wszystkich dróg krajowych (o 7% więcej niż w latach 2005-2007). W przeważającej większości są to autostrady oraz dwujezdniowe drogi ekspresowe.
W odniesieniu do lat 2005-2007 zmalała liczba wypadków śmiertelnych (o 21%), choć łączna droga przebyta przez pojazdy wzrosła o 6%. O 18% spadła również liczba wypadków ciężkich (z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi).
Najbezpieczniejsze drogi w Polsce znajdują się w województwie wielkopolskim. W dalszym ciągu największe ryzyko wypadku drogowego występuje w województwach lubelskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim i podkarpackim.
oprac. Piotr Kozłowski, źródło: EuroRAP
ZOBACZ TAKŻE:
Raport TUV - bitwa japońsko-niemiecka
Ograniczenia prędkości nie zawsze skuteczne. Zobacz dlaczego