Do wypadków z udziałem pieszych najczęściej dochodzi w miejscach, które powinny gwarantować bezpieczeństwo czyli na przejściach dla pieszych. Jesienią i zimą notuje się wzrost tego typu wypadków, co spowodowane jest przede wszystkim gorszą widocznością
Odpowiedzialność za poprawę bezpieczeństwa pieszych ponoszą zarówno oni sami jak i kierowcy - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. - Elementy odblaskowe czy odzież w jasnych kolorach pozwolą kierowcy szybciej zauważyć przechodzącą przez jezdnię osobę, dając mu tym samym więcej czasu na reakcję. Natomiast kierowcy muszą wykazać się rozwagą i redukować prędkość, dojeżdżając do przejścia dla pieszych, nawet gdy wydaje się, że pieszego nie ma w pobliżu.
Jak pokazują policyjne statystyki piesi są sprawcami znacznej liczby wypadków. Niezmiennie najczęstszą przyczyną wypadków spowodowanych przez pieszych w Polsce jest wejście na jezdnię bezpośrednio przed jadącym pojazdem - w 2010 r. było to powodem 2 520 zdarzeń drogowych. Pieszy może zostać ukarany za takie zachowanie, kodeks drogowy przewiduje grzywnę w wysokości 50 zł.
Zawsze przed wejściem na ulicę, nawet w przypadku, gdy przejściu towarzyszą światła, pieszy powinien najpierw sprawdzić czy nie nadjeżdża pojazd - tłumaczą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Wśród wszystkich przyczyn wypadków z winy kierujących na trzecim miejscu bez zmian znajduje się nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego (nieprawidłowe przejeżdżanie przez przejścia dla pieszych oraz nieustąpienie pierwszeństwa), które w 2010 r. doprowadziło do 4 266 zdarzeń drogowych (4 365 rannych, 204 ofiary śmiertelne).
Pieszy, który znajduje się na przejściu ma bezwzględne prawo pierwszeństwa. Należy o tym pamiętać szczególnie podczas wykonywania manewru skrętu w drogę poprzeczną. Bardzo ważne jest też powstrzymanie się od wyprzedzania na przejściach oraz bezpośrednio przed nimi, także na drogach o wielu pasach ruchu - podkreślają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. - Poza tym często piesi to dzieci lub osoby starsze, które mogą nie zauważyć naszego pojazdu lub nieprawidłowo ocenić sytuację na drodze.
opr. mkm, źródło: Szkoła Jazdy Renault
ZOBACZ TAKŻE: