W rozporządzeniu w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców można znaleźć wiele ciekawych zapisów. Pomysł, by motocykliści zamiast kierunkowskazów wyciągali ręce, nie wszystkim wydał się tak bezsensowny jak nam. Pisaliśmy o tym kilka dni temu.
Wspólnie z instruktorem, mgr inż. Marcinem Kukawką postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się części dotyczącej zmian w programie nauczania na kursie dla kandydatów na kierowców kat. B.
W temacie "przygotowanie do jazdy" rozporządzenie mówi, że "fotel - jak najdalej do tyłu" . Jest to sprzeczne z zasadami prawidłowej techniki jazdy. Fotel powinien być ustawiony w taki sposób, aby po wciśnięciu pedału sprzęgła noga była ugięta, co chroni staw kolanowy i biodrowy przed ewentualnymi urazami przy kolizji/wypadku.
W temacie "ruszanie" - bez wątpliwości w tekście rozporządzenia powinno się używać sformułowań zgodnych z zapisami innych aktów prawnych. Zatem używanie pojęcia "hamulec pomocniczy" powinno zostać zastąpione pojęciem "hamulec postojowy".
W temacie "jazda do tyłu" - wynika z niego, że nie można poruszać się samochodem cofając i jadąc z całkowicie odpuszczonym pedałem sprzęgła. Przecież bez najmniejszego problemu jest to wykonalne i nie wydaje się być sprzeczne z zasadami techniki kierowania.
W temacie "ósemka przodem i tyłem" - zadanie wydaje się być daleko odbiegające od zadań, które powinny być wykonywane podczas nauki jazdy samochodem.
W temacie "charakterystyki samochodów" - pojawia się np. zapis: "Napęd przedni kojarzony jest z podsterownością, napęd tylny skłania do nadsterowności. Nie są to jednak warunki jednoznaczne. PF 126p ma silnik z tyłu i napęd na tylną oś a jest samochodem podsterownym" . Czy takie sformułowania powinny znajdować się w akcie prawnym? Pomijając już nawet kwestie merytoryczne wydaje się, że nikt przed opublikowaniem tego dokumentu nawet dokładnie nie przeczytał treści.
>>> Jakie jest Twoje zdanie na temat machania rękami? Skomentuj na Facebooku. <<<
W temacie "silnik i układ napędowy" - po raz kolejny pojawia się "charakterystyka piłowa". Co to takiego?
W temacie "układ hamulcowy" - w jakim celu omawiać osobom szkolonym konstrukcję układów hamulcowych z wyodrębnieniem jedno i dwuobwodowych, skoro nawet przepisy zabraniają stosowania w samochodach osobowych układów jednoobwodowych? Czy wiedza na temat konstrukcji samego układu hamulcowego jest niezbędna osobom będącym użytkownikami pojazdu?
Sprawdź, co przyszłym kierowcom szykuje Ministerstwo Infrastruktury
W temacie "zmiana biegów w dół" - autorzy opisali redukcję biegów w samochodzie osobowym z wykorzystaniem "przegazówki". Owszem, nie przeczę, stosuje się takie praktyki ale chyba tylko i wyłącznie przy niesynchronizowanych skrzyniach biegów, które w samochodach do jazdy w ruchu publicznym już od wielu lat nie są stosowane. Jak można wykazać się tak dużą ignorancją wobec osób, które są zainteresowane tematem i poświęcają czas na czytanie tekstu projektu rozporządzenia? Czy autorzy prawdopodobnie przepisując ową treść zastanowili się nad jej merytorycznym sensem?
Po zapoznaniu się z projektem rozporządzenie dot. programu szkolenia dla kat. B po raz kolejny dochodzę do wniosku, że treść pisała osoba, która nie posiada właściwej wiedzy związanej z zakresem prac, którego się podjęła. Tworzenie takich zapisów prawa wydaje się być dalekie od norm, które powinny obowiązywać w cywilizowanym i idącym z duchem postępu (również motoryzacyjnego) kraju - mgr. inż. Marcin Kukawka
oprac. Juliusz Szalek
ZOBACZ TAKŻE:
Zmiany dla kierowców w 2011 roku