SPA - zmniejszenie masy pojazdu i umożliwienie jego produkcji na jednej linii produkcyjnej Nowa architektura skalowanej platformy pojazdów (ang. Scalable Platform Architecture, SPA) obejmuje kilkanaście grup samochodów, mających taką samą podstawową strukturę podwozia, konstrukcję siedzeń, układów elektrycznych oraz układu przeniesienia napędu. Platformy są podstawą do produkcji pojazdów osadzonych na różnych płytach podłogowych z wykorzystaniem jednej linii produkcyjnej.
Dzięki większemu udziałowi aluminium w konstrukcji masa auta zmniejszy się o 100 do 150 kg. Nowe rozwiązania techniczne podwozia w połączeniu z niższą masą i korzystniejszym jej rozkładem umożliwią konkurowanie z najlepszymi pod względem dynamiki bez zmniejszenia komfortu podróży.
Czas przestać liczyć cylindry. Dzięki zastosowaniu czterocylindrowych silników możemy szybko zredukować emisję CO2 i zużycie paliwa, bez ograniczania oczekiwań klienta w zakresie przyjemności płynącej z jazdy i osiągów pojazdu - stwierdza Peter Mertens, Starszy Wiceprezes ds. Badań i Rozwoju w Volvo Car Corporation.
VEA jest gamą silników modularnych, zarówno benzynowych jak i diesla. Standardem jest układ zasilania typu common rail (diesle) i bezpośredniego wtrysku (benzyniaki). Dzięki wykorzystaniu turbosprężarek o kilkunastu poziomach doładowania, możliwe jest skonstruowanie całej gamy silników, począwszy od jednostek dysponujących wysoką mocą i momentem obrotowym, po te spalające małe ilości paliwa. Aby spełnić wszystkie oczekiwania klientów, wydajność niektórych silników może być zwiększona dzięki wykorzystaniu napędu hybrydowego bądź innych nowoczesnych rozwiązań. Modele z silnikami VEA będzie można również wyposażyć w 8-biegową skrzynię automatyczną, która zapewnia kierowcy wysoki komfort jazdy i niskie zużycie paliwa.
Kolejnym rozwiązaniem wdrażanym przez Volvo w najbliższych latach będzie zastosowanie koła inercyjnego - Flywheel KERS (układ odzyskiwania energii kinetycznej), współpracuje z tylną osią samochodu, natomiast silnik napędza przednie koła. Podczas hamowania energia pojazdu wykorzystywana jest do rozpędzenia koła inercyjnego do prędkości 60 000 obrotów na minutę. Podczas ruszania z miejsca, energia obracającego się koła inercyjnego jest przekazywana na tylne koła. Energia zgromadzona w kole inercyjnym może być wykorzystana zarówno do rozpędzenia pojazdu, jak i utrzymaniu prędkości podróżnej.
Zmniejszanie liczby cylindrów w nowych silnikach, czy produkcja samochodów na jednej linii produkcyjnej, to nie tylko oszczędność, ale również krok naprzód. Dzięki takim rozwiązaniom będziemy mogli oferować szerszą gamę modelową w przyszłości. - podsumowuje Peter Mertens.
Szczepan Mroczek
ZOBACZ TAKŻE: