Niewielki czterocylindrowy silnik podwójnie doładowany radzi sobie nieźle. Nadspodziewanie nieźle. Kilkanaście tysięcy kilometrów i żadnych usterek - to bilans jaki odnotowaliśmy w naszym redakcyjnym kajecie. Nie licząc niewielkiego zużycia oleju po szybkiej jeździe niemiecką autostradą w aucie nie działo się nic szczególnego. Tylko tankować i jeździć. No właśnie. Tankować.
W poprzedniej relacji napisaliśmy, że Fabia RS przy spokojnej jeździe potrafi spalić niewiele ponad 6 litrów benzyny na sto kilometrów. Wielu z Was ma w tej sprawie wątpliwości. Postanowiliśmy więc dokładniej sprawdzić apetyt tego auta na paliwo. Cel? Oczywiście autostrada, ale ta za naszą zachodnią granicą. Jest szersza no i bez limitów prędkości.
W podobny sposób sprawdzaliśmy naszego Renault Fluence . Startujemy od 80 km/h na 7 biegu. Droga jest równa a prędkość ustawiamy na tempomacie. Okazuje się, że to my musimy się do niego dostosowywać, a nie on do nas. Osiągnięcie elektroniczne ustawionej prędkości do najprostszych nie należy, ale odchylenia są niewielkie. Dajemy czas silnikowi na uspokojenie obrotów, omijamy wzniesienia lub zjazdy. Przyspieszamy co 10 kilometrów, finalnie osiągając 240 km/h. Jakie uzyskaliśmy wyniki?
Optymalna prędkość dla Skody Fabii RS naszym zdaniem to 160-170 kilometrów na godzinę. Spalanie oscyluje wtedy w okolicy 10 litrów na setkę. Oszczędnym proponujemy trzymać się między 100 a 120 km/h. Wtedy spokojnie co sto kilometrów z niewielkiego baku ubędzie 6 litrów. W każdym zakresie prędkości, w kabinie jest cicho. Dopiero powyżej 200 km/h robi się głośno. Trudno się dziwić. Opór powietrza jest wtedy olbrzymi.
Czym zaskakuje Fabia RS? Być może niewielkim spalenim, ale nas bardziej zaskoczyła możliwościami. Widok opadającej szczęki kierowcy chcącego nas wyprzedzić swoim mocnym BMW jest bezcenny. Przecież to niemożliwe, żeby od 200 do 240 mała Skoda tak szybko przyspieszała. A jednak. To ci niespodzianka. Pozdrawiamy kierowcę, który próbował, ale mu nie wyszło.
Skoda Fabia RS | Kompendium
Skoda Fabia RS | Test długodystansowy
Aktualny przebieg: 19 129 km Średnie spalanie: 9,1 l/100 km Usterki: hałas ze skrzyni biegów Koszty: 800 zł (przegląda po 15 tys. km)
Juliusz Szalek
ZOBACZ TAKŻE:
Skoda Fabia i Octavia w nowych, rodzinnych wersjach