Matiz pojawił się na rynku w 1998 roku zastępując przestarzałego Tico, będącego licencyjną odmianą Suzuki Alto III generacji. Jednobryłowe nadwozie i sympatyczna twarz od razu przysporzyły autu rzeszę sympatyków, a auto wielokrotnie nagradzano. Pod maską pracował tylko jeden silnik, trzycylindrowy o pojemności 0,8, ale całkiem zgrabnie radził sobie z lekkim Matizem. Co do awaryjności, to sporo problemów trapi osprzęt silnika. Zawieszenie i układ przeniesienia napędu uważane są za trwałe. Produkcję na Żeraniu zakończono w 2008 roku, ale prawowity następca zwie się Spark i jest do kupienia w salonach Chevroleta.
Fiat Panda to wyraźnie młodsza konstrukcja. Zadebiutował w 2003 roku i od razu podbił serca polskich klientów. Szeroka paleta silników, atrakcyjne nadwozie i jak się z czasem okazało niska awaryjność powodują, że z biegiem lat przejął klientów zarówno Matiza, jak i Fiata Seicento/600. Do problemów występujących w Pandzie można zaliczyć szwankującą elektrykę, czy problemy z osprzętem silnika. Zawieszenie i same silniki należą do trwałych. Co do jednostek jest prosta zasada, im większy tym lepiej. Podstawowe są słabe, szukając dynamicznej wersji trzeba poszukać wersji 100-konnej, lub turbodiesla, ale obie do tanich nie należą.
Nowa Panda niedługo wejdzie do sprzedaży, ale obecna, druga generacja nadal będzie produkowana w Tychach, więc wciąż możemy zdecydować się na nowe auto, a części zamiennych jeszcze długo nie zabraknie.
Które jest lepsze? Zdecyduj w sondażu poniżej.
CZYTAJ WIĘCEJ:
Marcin Lewandowski
ZOBACZ TAKŻE:
Pojedynek używanych | VW Passat (B5) vs Toyota Avensis (I)