Test opon podzielono na kilka prób, które w różnym stopniu przyczyniały się do ostatecznego wyniku. Pod lupę wzięto takie aspekty, jak zachowanie na nawierzchni suchej (15%), mokrej (30%), ośnieżonej (20%) i na lodzie (10%). To jednak nie wszystko. Na ostateczną ocenę złożyły się także opory toczenia (10%), zużycie opon (10%) i hałas (5%). ADAC podało też widełki cenowe każdej opony, ale cena nie była brana pod uwagę w ostatecznej punktacji.
Opony w tym rozmiarze stosowane są w samochodach segmentu B, chociaż jeszcze kilka lat temu montowano je w samochodach kompaktowych. To czyni go jednym z popularniejszych rozmiarów opon w naszym kraju. Jak spisały się opony poszczególnych marek?
Do zestawienia wybrano 14 opon z różnych segmentów - od budżetowych do premium. Żadnej oponie nie udało się zdobyć najwyższej oceny bardzo dobrej "++", ale trzy z nich otrzymały oceny dobre "+". Opona Continental ContiWinterContact TS 800 okazała się najlepsza na śniegu i w kategorii ekonomii (opory toczenia), zdobywając jednocześnie pierwszą lokatę. Na drugim miejscu dojechał Michelin Alpin A4 , który z kolei otrzymał najlepsze noty na suchym (ex aequo z oponami Dunlop i Sava), na lodzie i wykazał najlepszą odporność na zużycie. Trzecie miejsce przypadło oponie Dunlop SP Winter Response , która wygrała na suchym i okazała się najcichsza.Na kolejnych miejscach uplasowały się opony: Goodyear UltraGrip 8 (najlepsza na mokrym), Semperit Master-Grip, Esa-Tecar Super Grip 7, Vredestein Snowtrac 3, Uniroyal MS plus 6, Maloya Davos, Firestone Winterhawk 2 Evo, Sava eskimo S3+ (najlepsza na suchym), Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie 3, Ceat Formula Winter - wszystkie z oceną zadowalającą. Na końcu stawki znalazł się Falken Eurowinter HS439 z oceną dostateczną, którą zawdzięcza niskiej ocenie za zachowanie na śniegu.
Kolejne lokaty z oceną zadowalającą zajęły opony: Nokian WR D3 (najlepsza na suchym), Vredestein Snowtrac 3 (najcichsza), Fulda Kristall Montero 3 (najlepsza na śniegu i najcichsza), Barum Polaris 3, Kleber Krisalp HP2 (najniższe zużycie opony), Kumho I'ZEN KW23, Bridgestone Blizzak LM-32, GT Radial Champiro WinterPro.
Opona Falken Eurowinter HS439 otrzymała ocenę dostateczną, a Trayal Arctica niedostateczną - głównie za hałas i zachowanie na mokrym.
Czy powyższy test przeprowadzony przez ADAC jednoznacznie odpowiada jakie opony wybrać? Oczywiście, że nie. Po pierwsze wybór opon powinien być uzależniony od warunków w jakich najczęściej eksploatujemy nasz samochód zimą. Dla jednych kierowców najważniejsze może być zachowanie opony w śniegu (np. spore odcinki nieodśnieżanych dróg), dla innych na lodzie (np. odcinki górskie), lub na mokrym (np. duże przebiegi po odśnieżonych, ale mokrych drogach krajowych). Są z pewnością i tacy, którzy przedkładają komfort nad inne cechy i wybiorą najcichsze opony. Kolejnym czynnikiem wpływającym na wybór jest cena. Jak widać po wynikach testu opony segmentu "budżetowego" także potrafią wygrywać w danej kategorii i ukończyć test z oceną zadowalającą.
Marcin Lewandowski źródło: ADAC
ZOBACZ TAKŻE:
Bridgestone Blizzak LM-80 - zimowa opona z pazurem
Opony zimowe | Azot bieżnik i dobre składowanie
Eksperci Continental zalecają, aby wymienić zimowe opony na nowe, gdy grubość bieżnika spadnie poniżej 4 mm oraz wiek opony przekroczy 10 lat. Należy również pamiętać o wcześniejszym zamówieniu opon w serwisach, ponieważ kierowcy, którzy będą czekali do pierwszych mrozów i opadów śniegu mogą mieć problemy z szybką wymianą opon na nowe.