Kamień węgielny pod ten zakład położono we wtorek - poinformował Pilkington Automotive, renomowany brytyjski producent szyb samochodowych. Dwie pierwsze linie produkcyjne powstaną do kwietnia przyszłego roku, a cała inwestycja zakończy się w 2014 r. Na budowę zakładu Pilkington wyłoży 350 mln zł, a 100 mln zł wyda firma logistyczna Panattoni. Ministerstwo Gospodarki przyznało 93 mln zł dotacji na tę inwestycję na terenie Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
W zakładzie w Chmielowie będzie pracować 500 osób, a u kooperantów - 150. Do nowej fabryki zostanie przeniesiona część pracowników z huty szkła Pilkingtona w odległym o 30 km Sandomierzu, dlatego zakład w Sandomierzu też będzie szukać nowych pracowników - zapowiedział Pilkington.
Docelowo fabryka w Chmielowie będzie produkować rocznie prawie 2 mln szyb przednich i ok. 5 mln szyb hartowanych, bocznych i tylnych do samochodów osobowych i ciężarowych. Będzie to oznaczało podwojenie dotychczasowej produkcji firmy Pilkington Automotive w Polsce - powiedział Ryszard Jania, prezes polskiej spółki koncernu. Szyby z Chmielowa będą w 70 proc. eksportowane do fabryk Fiata, Forda, General Motors i Volkswagena.
Szyby do aut stają się specjalnością Polski. Kolejny zakład do ich produkcji na początku 2012 r. otworzy w Środzie Śląskiej amerykański koncern Pittsburgh Glass Works. Budowa zakładu pochłonie 244 mln zł, a rząd na wsparcie tej inwestycji przyznał 60 mln zł. Pracę w Środzie Śląskiej znajdzie co najmniej 170 osób wytwarzających rocznie 1,2 mln szyb przednich do aut klasy wyższej.
Samochodowe szyby produkuje też francuski koncern Saint-Gobain Securit HanGlas. Z zakładów w Dąbrowie Górniczej i Żarach koncern ten dostarcza szyby do luksusowych samochodów Audi, Bentley, Ferrari, Maybach i Porsche oraz popularnych aut Kia, Opel, VW.
Andrzej Kublik, więcej informacji gospodarczych na wyborcza.biz
ZOBACZ TAKŻE: