Zapowiedzią CX-piątki był prototyp Minagi , pokazany podczas tegorocznych targów w Genewie. Model nakreślono w duchu nowego języka stylistycznego Japończyków o kryptonimie KODO, co oznacza "duszę ruchu". Wedle tej filozofii, kolejne Mazdy już na postoju mają emanować witalnością. Miejsce "uśmiechniętego" wlotu powietrza zajął przedni pas inspirowany koncepcyjną limuzyną Shinari , zaś linia boczna i tył pachną nieco Infiniti EX-em. Efekt? Oceńcie sami.
Współczynnik oporu powietrza równy 0,33 pomaga Maździe w ograniczeniu apetytu na paliwo i jeśli wierzyć Japończykom, zapewnia niski poziom hałasu w kabinie. Rozstaw osi wynosi 270 cm, co przekłada się na rekordową w klasie ilość miejsca na nogi w drugim rzędzie siedzeń. Pojemność bagażnika to okrągłe 500 l. Podobnie jak "szóstka", CX-piątka została wyposażona w zmyślny system składania siedzeń Karakuri oraz kanapę dzieloną w stosunku 40:20:40.
Między przednie koła japońskiego SUV-a trafi wydajniejszy benzyniak o pojemności 2 litrów i 2,2-litrowy turbodiesel w dwóch wersjach mocy (obydwa typy silników będą miały stopień sprężania 14:1, będą też współpracować z układ start-stop) oraz ręczna i automatyczna skrzynia biegów nowej generacji (obydwie o 6 przełożeniach) z rodziny Skyactiv.
Mazda CX-5 z 2-litrowym benzyniakiem w wersji przednionapędowej generuje moc 165 koni przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 210 Nm przy 4000 obr./min (4x4: 160 KM i 208 Nm). W połączeniu ze skrzynią mechaniczną i systemem i-stop (Mazdowski układ start-stop), średnio ma zużywać 6 l benzyny na każde 100 km (wersja z napędem na przednią oś).
Wariant wysokoprężny o pojemności 2,2 litra osiąga 150 KM przy 4500 obr./min i 380 Nm w zakresie 1800-2600 obr./min lub 175 KM przy 4500 obr./min i 420 Nm przy 2000 obr./min. Słabsza wersja z ręczną skrzynią może pochwalić się średnim zużyciem paliwa na poziomie 4,5 l/100 km (odmiana z napędem na jedną oś). I tu nie zabraknie seryjnego układu i-stop.
Zawieszenie CX-piątki wykorzystuje kolumny MacPhersona z przodu i konstrukcję wielowahaczową z tyłu. Lista wyposażenia obejmuje systemy aktywnego bezpieczeństwa takie jak: - system automatycznego hamowania, chroniący przed kolizjami przy niskich prędkościach (do 30 km/h); - zmodernizowany asystent "martwego pola" RVM, wykrywający pojazdy już przy prędkości 30 km/h (wcześniej 60 km/h); - układ kontroli pasa ruchu; - czujnik automatycznie przełączający światła drogowe na mijania i odwrotnie.
Zapraszamy do galerii zdjęć nowej Mazdy CX-5 .
Marcin Sobolewski
ZOBACZ TAKŻE: