100 lat Continentala w Polsce

Firma Continental obchodzi w tym roku swoje 140 urodziny, a jednocześnie świętuje 100-lecie obecności na ziemiach polskich. Zobaczcie jak to się zaczęło

Jednym z pierwszych samochodów, jaki pojawił się na polskich drogach był Peugeot. Rozwijał zawrotną prędkości 16 km/h, a silnik miał całe 3 konie mocy. Podróż z Warszawy do Paryża zajęła jego właścicielowi ponad dwa tygodnie. Wraz z pierwszymi autami na początku XX wieku zaczęły pojawiać się warsztaty i serwisy, a także sklepy z częściami zamiennymi i elementami wyposażenia. W 1911 r. otwarte zostało w Warszawie pierwsze przedstawicielstwo Continentala. Była to firma Varsovie - Automobile , mieszcząca się przy ul. Marszałkowskiej 154.

Salon opon marki ContinentalSalon opon marki Continental fot. Continental Continental to nie tylko salony sprzedaży. Około 1926 roku ukazał się "Atlas Polski Continental dla automobilistów z jedną mapą ogólną i dwudziestoma mapami szczegółowymi".

Z powodu fatalnego stanu dróg, a w zasadzie ich braku, ogumienie należało do najczęściej wymienianych elementów wyposażenia pojazdów. Średni dystans, jaki wówczas mogła przejechać opona wynosił 4000-5000 km, tymczasem na zachodzie Europy było to dwukrotnie więcej. Continental zalecał więc stosowanie opon typu Cord o mocnej konstrukcji i bieżniku przystosowanym do trudnych warunków drogowych oraz wprowadzone w 1921 r. opony Continental Ballon , które zapewniały wysoki komfort jazdy.

Na kilka lat przed rozpoczęciem II wojny światowej sytuacja na polskim rynku znacznie się poprawiła. W 1935 roku było zarejestrowanych około 34 tys. samochodów, w tym 14 tys. aut osobowych, jednak średnia prędkość podróży samochodem wynosiła ok. 40 km/h. Do kraju sprowadzano również pojazdy z Niemiec, spośród których 80 proc. posiadało ogumienie Continental. W tym okresie szacowano, że opona samochodowa może już przejechać 20-30 tysięcy kilometrów, co było wielkim postępem w stosunku do dystansu sprzed kilku lat. W tym samym czasie poszerzyła się oferta Continental - na rynku pojawiły się pierwsze na świecie produkowane seryjnie opony Gelände Reifen z bieżnikiem terenowym do samochodów osobowych i ciężarowych.

W Polsce upowszechniały się nowości zastosowane w produktach Continental - syntetyczny kauczuk oraz bieżnik z lamelami. Rozwiązania zapewniały odporność na działanie czynników chemicznych, lepsze właściwości gumy w skrajnych temperaturach oraz lepszą przyczepność na mokrych i zabłoconych nawierzchniach. Mimo widocznego postępu motoryzacyjnego, pod koniec lat 30. zaledwie 7% dróg krajowych posiadało nawierzchnię umożliwiającą sprawny ruch samochodowy.

Opony marki Continental były montowane w eksportowych wersjach Polskich Fiatów.

W latach 50. firma Continental nie posiadała własnego przedstawicielstwa na terenie Polski. W tamtym czasie sprowadzano z Niemiec niewielkie ilości opon, głównie na potrzeby instytucji państwowych wykorzystujących zagraniczne auta. Paradoksalnie w tym okresie łatwiej było kupić samochód dobrej klasy niż komplet nowych opon. Zdarzało się, że z powodu braku ogumienia 20 proc. składów przedsiębiorstw komunikacji miejskiej nie wyjeżdżało w trasy.

Opony Continental były dostępne dla obywateli PRL jako wyposażenie fabryczne tzw. "odrzutów z eksportu" albo w sieci detalicznej Pewex. Dopiero zmiany polityczne 1989 r. umożliwiły powrót marki Continental na polski rynek. Od stycznia 1997 oficjalnym przedstawicielem koncernu jest Continental Opony Polska Sp. z o.o., która jest importerem opon Continental oraz marek Uniroyal, Barum, Semperit, Mabor, Gislaved, Viking, General Tire.

oprac.: Marcin Lewandowski

ZOBACZ TAKŻE:

Wiosna w oponach | Nowości 2011

Opony zimowe | Jakie wybrać

Volkswagen Golf GTI - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.